Datering
Maker Onbekend

Acte, waarmee wordt verklaard dat het schip La Femme Doetje een Frans schip is.

Acte van het Franse Keizerrijk, genoemd 'Acte de Francisation'. Met de acte wordt bepaald dat een schip behoort tot het keizerrijk en als zodanig behandeld moet worden. Het betreft een tjalk met de naam La Femme Doetje, thuis horend in Stavoren en toebehorend aan schipper Dirk Hendriks Bakker uit Sneek. De tjalk is in 1802 in Akkrum gebouwd. De lengte is 44 voet en 3 duim. De breedte is 8 voet en 10 duim. Getekend te Stavoren op 1 april 1811 door H. Tuinhout. Het papier is op perkament geplakt.
In de acte wordt door het douanekantoor te Staveren verklaard dat het schip “La Femme Doetje” voortaan een Frans schip is. Eigenaar van deze ‘tialque’ is Derk Hendriks Bakker, woonachtig te Sneek. Het schip heeft ligplaats te Staveren en is gebouwd te Akkrum in 1802. Het heeft één mast, één dek, een lengte van 44 voet en drie duim (ca. 14,2 meter), een breedte van 8 voet en zes duim (ca. 2,7 meter), een holte van 4 voet (ca. 1,3 meter) en ruim 15 ton laadvermogen. De bijbehorende monsterrol uit 1813 (E-597) geeft nog enkele details over het schip: De diepgang van La Femme Doetje is geladen 120 en leeg 60 cm. Het schip is voor een reis in 1813 geladen te Harlingen en heeft als bestemming Rotterdam. In de monsterrol een de uitgebreide beschrijving van de bemanning: Schipper is Dirk Hendrik Bakker afkomstig uit Sneek. Hij is 45 jaar, 1,70 meter lang en heeft bruin haar. Zijn loon bedraagt 45 (Francs?) per maand. Maat is Jacob Ages Post, 17 jaar uit IJlst. Hij is ook 1,70m lang en hij heeft rood haar. Jacob verdient 18 (francs? ) per maand. Laatste bemanningslid is Hendrik Dirk Bakker, 9 jaar, met bruin haar maar zonder opgegeven lengte. Hendrik verdient 12 (Franc?) Per maand. Dit is vermoedelijk de zoon van kapitein Dirk Hendriks Bakker.

Identificatie
Titel
Acte, waarmee wordt verklaard dat het schip La Femme Doetje een Frans schip is.
Objectnummer
FSM-E-596
Objecttype
  • Scheepspapieren
Persistente URL
http://hdl.handle.net/21.12111/fsm-collect-1000010182
Over
Onderwerpen
  • Zeerecht
    Het geheel van regelingen met betrekking tot de rechten en verplichtingen die uit de zeevaart voortvloeien, zowel van privaatrechterlijke als publiekrechterlijke aard.
  • Tjalken
    Nederlands, rondgebouwd, gestrekt vrachtschip met volle boegen, vlakke bodem en geringe diepgang. Vaargebied: binnenwateren, beperkte kustvaart.Originally Dutch round-built, stretched cargo ship with full bows, strongly curved bilges, flat bottom and shallow draught. Intended for transportation of goods by inland waterways and sometimes coastal navigation. (AAT)Dutch, round-built, stretched cargo ship with full bows, flat bottom and shallow draft. Sailing area: inland waters, limited coastal navigation.Van origine Nederlands rondgebouwd, gestrekt vrachtscheepje met volle boegen, sterk gekromde kimmen, vlakke bodem en geringe diepgang. Bestemd voor het vervoer van goederen door binnenwateren en soms kustvaart. (AAT)
  • Stavoren
Werk
Breedte
32.0 cm
Hoogte
46.0 cm
Lengte
cm
Museum
Fries Scheepvaart Museum
Vervaardiging
Maker
  1. Onbekend
Datering
Materiaal
  • Papier
    Verwijst in het algemeen naar alle typen vervilte vellen of weefsels die bestaan uit vezels, die uit in water gedompelde pulp zijn gevormd en gedroogd op een fijn schepraam. De vezels kunnen dierlijk zijn, zoals haar, zijde of wol, of mineraal, bijvoorbeeld asbest. Ook kunstvezels zijn een mogelijkheid. Het meeste papier wordt echter gemaakt van plantenvezels van bijvoorbeeld houtpulp, gras, katoen, linnen en stro. (Project Fotografie)Refers generally to all types of thin matted or felted sheets or webs of fiber formed and dried on a fine screen from a pulpy water suspension. The fibers may be animal, such as hair, silk or wool, or mineral, such as asbestos, or synthetic. However most paper is made from cellulosic plant fiber, such as from wood pulp, grass, cotton, linen, and straw.
Aankoop & Licentie
Licentie
BY-SA

Trefwoorden