Datering
Maker Onbekend

Stokanker van de boeier Stavo.

Stokanker. Roestvrijstaal. Stok met twee knoppen aan de einden. De stok is met spie en moeren geborgd aan de schacht van het anker. Boven aan de schacht een harpsluiting.
Het stokanker is afkomstig van de boeier Stavo. De Stavo was een overnaadse, Zaanlandse boeier, die in 1923 werd gesloopt in opdracht van de toenmalige eigenaar, Jhr. mr. C. van Eijsinga. Schipper Tjerk Voordewind behield van het schip de mooiste onderdelen.
literatuur: - Sneeker Nieuwsblad: 4 juni 1973 en 24 september 1973 - H. Voordewind, Voordewind ('-Gravenhage, 1951) 22-23 - H. Voordewind, 'Stavo' Klubboekje van de Vereniging Leeuwarder Watersport 49 (1965) 46-55 - Catalogus scheepssier, Jaarboek Fries Scheepvaart Museum 1991, nr. 24-c - Jaarboek Fries Scheepvaart Museum 1971-1972, pp. 51-52

Identificatie
Titel
Stokanker van de boeier Stavo.
Objectnummer
FSM-J-185-C
Objecttype
  • Stokankers
    Een anker met bovenaan een oog waardoor een houten stok of balk was gestoken om het anker beter te doen grijpen in de zeebodem.
  • Ankers
    Toestel om een schip aan de bodem van een vaarwater vast te leggen.
Persistente URL
http://hdl.handle.net/21.12111/fsm-collect-1000010345
Over
Onderwerpen
  • Boeiers
    Een van de meest typische Nederlandse pleziervaartuigen dat in de loop van de 17de eeuw onder verschillende vormen in de vaart kwam. Het is algemeen gekenmerkt door zijn ronde vormen en zijn lengte-breedte verhouding van 3:1. Het jacht voert een zogenaamde boeiertuig ook bekend als bezaantuig met een grootzeil met gebogen gaffel en een boom, terwijl het stagfok op een botteloef wordt uitgehouden, de kluiver op een kluiverboom. De zijzwaarden waren breed en rond. Boeiers waren bij uitstek luxeschepen die dikwijls op fraaie wijze versierd waren met beeldhouw- en snijwerk. Zij zijn nog steeds in de vaart.A round-built inland vessel, which lent itself to many uses and was widely used, among other things, for private transportation, as a market vessel, vcoor church attendance, transportation, pleasure boating and the like) (MARDOC)One of the most typical Dutch pleasure craft that entered service under various forms during the 17th century. It is generally characterized by its round shapes and its length-width ratio of 3:1. The yacht carries a so-called buoy rig also known as mizzen rig with a mainsail with curved gaff and boom, while the staysail is held out on a bottlenose rudder, the jib on a jib boom. The swords were broad and rounded. Boeiers were pre-eminent luxury ships, often beautifully decorated with carving and carving. They are still sailing today.Een rondgebouwd binnenvaartuig, dat zich voor vele doeleinden leende en o.a. veel werd gebruikt voor particulier vervoer, als marktscheepje, vcoor kerkgang, vervoer, pleziervaart e.d.) (MARDOC)
Werk
Breedte
56.0 cm
Hoogte
70.0 cm
Lengte
80.0 cm
Museum
Fries Scheepvaart Museum
Vervaardiging
Maker
  1. Onbekend
Datering
Materiaal
  • Staal
  • Metaal
    Alle leden van een grote groep stoffen die meestal een kenmerkende glans vertonen. Het zijn goede geleiders van elektriciteit en warmte, ze zijn ondoorschijnend, kunnen smelten en zijn meestal pletbaar of kneedbaar. (Project Fotografie)Any of a large group of substances that typically show a characteristic luster, are good conductors of electricity and heat, are opaque, can be fused, and are usually malleable or ductile. (Project Fotografie)Een metaal is een materiaal dat in vaste vorm kristallijn is, ondoorzichtig, smeedbaar, pletbaar en een goede geleider van warmte en stroom. (Conservation Dictionary)
Aankoop & Licentie
Licentie
BY-SA