Datering
Maker L. Oeder

Staalgravure, gezicht op 's Lands Zeemagazijn te Amsterdam.

Staalgravure. Gezicht op 's Lands Zeemagazijn te Amsterdam (later: Nederlands Scheepvaart Museum). Op de voorgrond een aantal oorlogsschepen en een geroeide sloep. Onderschrift: 'Amsterdam / Marine'.
Staalgravure door L. Oeder sculpt. naar een tekening van L. Rohbock delt. Gedrukt bij G.G. Lange Darmstadt. Van beide kunstenaars konden geen biografische gegevens oachterhaald worden in de in het Museum beschikbare kunstenaarslexicons.
literatuur: - Jaarboek Fries Scheepvaart Museum 1973-1974, p. 16 - Sneeker Nieuwsblad 3 dec. 1973.

Identificatie
Titel
Staalgravure, gezicht op 's Lands Zeemagazijn te Amsterdam.
Objectnummer
FSM-E-435
Objecttype
  • Staalgravures
    Gravures waarbij de afbeelding is gesneden in een stalen plaat. (AAT-Ned)
  • Stadsgezichten
    Moderne benaming voor een conceptie die in de renaissance opkwam. Van invloed waren de perspectiefstudie uit die periode van b.v. Serlio, en tuinaanleg zoals van Bramante. In de barok wordt de stad gezien als een interieur, zodat de opbouw van straten, pleinen en wijken wordt waargenomen met betrekking tot verschillende elementen. Dat zijn de begrenzing, de afsluiting (straatwanden, bochtig of strak verloop, voorsprongen, overbouwing door luchtbruggen enz.) dan wel openingen (perspectieven, vergezichten). Men spreekt van een gesloten en een open stadsbeeld. Het eerste was vooral eigen aan de m.e. steden en werd in de renaissance met opzet vooral esthetisch gecultiveerd. Het open stadsbeeld is daarentegen uit op verre horizonten, zoals in de slotpleinen van Versailles en Karlsruhe en op het Place de la Concorde te Parijs. Sinds c. 1900 zijn in veel landen stedelijke verordeningen uitgevaardigd voor de bescherming van het stadsbeeld. De Nederlandse Monumentenwet van 1961 opende de mogelijkheid een stadsgezicht te beschermen. (Haslinghuis)Modern name for a conception that emerged in the Renaissance. Of influence were the perspective study of the period by e.g. Serlio, and landscaping such as by Bramante. In the Baroque, the city is seen as an interior, so the construction of streets, squares and neighborhoods is observed with respect to different elements. These are the boundaries, the closures (street walls, curved or tight course, forebodings, overbuilding by air bridges, etc.) or openings (perspectives, vistas). One speaks of a closed and an open cityscape. The first was mainly characteristic of m.e. cities and was deliberately cultivated in the Renaissance mainly aesthetically. The open cityscape, on the other hand, is out for distant horizons, as in the palace squares of Versailles and Karlsruhe and on the Place de la Concorde in Paris. Since c. 1900, urban ordinances have been enacted in many countries for the protection of the cityscape. The Dutch Monuments Act of 1961 opened the possibility of protecting a cityscape. (Haslinghuis)
Persistente URL
http://hdl.handle.net/21.12111/fsm-collect-1000010794
Over
Onderwerpen
  • Amsterdam
  • Scheepvaartmusea
    Musea die zijn gewijd aan de marine, oorlogsschepen of schepen in het algemeen; te onderscheiden van 'maritieme musea' die zijn gewijd aan de zee in het algemeen, navigatie of de scheepvaart. (AAT)Wordt alleen gebruikt met betrekking tot musea die zijn gewijd aan de marine, oorlogsschepen of schepen in het algemeen; te onderscheiden van 'maritieme musea' die zijn gewijd aan de zee in het algemeen. (AAT)
Werk
Breedte
cm
Hoogte
15.3 cm
Lengte
23.3 cm
Museum
Fries Scheepvaart Museum
Vervaardiging
Maker
  1. L. Oeder
Datering
Materiaal
  • Papier
    Verwijst in het algemeen naar alle typen vervilte vellen of weefsels die bestaan uit vezels, die uit in water gedompelde pulp zijn gevormd en gedroogd op een fijn schepraam. De vezels kunnen dierlijk zijn, zoals haar, zijde of wol, of mineraal, bijvoorbeeld asbest. Ook kunstvezels zijn een mogelijkheid. Het meeste papier wordt echter gemaakt van plantenvezels van bijvoorbeeld houtpulp, gras, katoen, linnen en stro. (Project Fotografie)Refers generally to all types of thin matted or felted sheets or webs of fiber formed and dried on a fine screen from a pulpy water suspension. The fibers may be animal, such as hair, silk or wool, or mineral, such as asbestos, or synthetic. However most paper is made from cellulosic plant fiber, such as from wood pulp, grass, cotton, linen, and straw.
Aankoop & Licentie
Licentie
BY-SA