Datering
Maker F. Höfer

F. Höfer - Ets met afbeelding van de Waterpoort.

Ets. Afbeelding van de Waterpoort te Sneek, gezicht vanaf de hoek hoogend - Oude Koemarkt. De bomen die links zijn afgebeeld hebben er in werkelijkheid nooit gestaan. Onder de ets is met potlood geschreven: 'Sneek - Orig. Ets. F: Höfer'. In het papier zijn vlekken ontstaan.
F. Höfer komt niet voor in de lexicons van Nederlandse kunstenaars. Waarschijnlijk is het een buitenlandse etser geweest. Jacob Gonggrijp (geboren te Sneek op 7 december 1906 en overleden te Bolsward op 4 juni 1989), Catharina Gonggrijp (geboren te Sneek op 18 maart 1911 en overleden te Bolsward op 25 mei 1995) en Dieuwke Aafke Gonggrijp (geboren te Sneek op 9 december 1914 en overleden te Bolsward op 10 januari 1995) waren de kinderen van Frederik Gonggrijp en Jiskjen Postema. Frederik Gonggrijp is geboren op 24 mei 1871 te Harlingen als zoon van Yede Gonggrijp en Eva Catharina Huizinga. Hij werd slager in Sneek. Hij trouwde op 18 mei 1903 met Jiskjen Postema, die was geboren op 21 mei 1878 in Makkum. Zij was dochter van Jacob Postema (overleden 10 april 1915 te Makkum?) en Dieuwke Stellingwerf (overleden 30 mei 1912 te Makkum?). Frederik Gonggrijp overleed in Sneek op 14 maart 1939 en zijn vrouw Jiskjen overleed in Wassenaar op 3 juni 1963. Hun drie kinderen bleven ongehuwd. Catharina, die het langst leefde, liet haar bezit na aan het museum.

Identificatie
Titel
F. Höfer - Ets met afbeelding van de Waterpoort.
Objectnummer
FSM-1995-317
Objecttype
  • Etsen
    Wordt gebruikt voor de diepdruktechniek waarbij een ontwerp wordt gemaakt met een zuurbestendige stof die de metalen drukplaat beschermt. De plaat wordt blootgesteld aan zuur, dat in de plaat inbijt, zodat de delen van de metalen plaat die aan het zuur blootstaan, worden geëtst.. Gebruik 'bijten' voor het inwerken zelf (van zuren op een drukplaat ten gevolge van blootstelling). (AAT-Ned)
  • Diepdruk
  • Stadsgezichten
    Moderne benaming voor een conceptie die in de renaissance opkwam. Van invloed waren de perspectiefstudie uit die periode van b.v. Serlio, en tuinaanleg zoals van Bramante. In de barok wordt de stad gezien als een interieur, zodat de opbouw van straten, pleinen en wijken wordt waargenomen met betrekking tot verschillende elementen. Dat zijn de begrenzing, de afsluiting (straatwanden, bochtig of strak verloop, voorsprongen, overbouwing door luchtbruggen enz.) dan wel openingen (perspectieven, vergezichten). Men spreekt van een gesloten en een open stadsbeeld. Het eerste was vooral eigen aan de m.e. steden en werd in de renaissance met opzet vooral esthetisch gecultiveerd. Het open stadsbeeld is daarentegen uit op verre horizonten, zoals in de slotpleinen van Versailles en Karlsruhe en op het Place de la Concorde te Parijs. Sinds c. 1900 zijn in veel landen stedelijke verordeningen uitgevaardigd voor de bescherming van het stadsbeeld. De Nederlandse Monumentenwet van 1961 opende de mogelijkheid een stadsgezicht te beschermen. (Haslinghuis)Modern name for a conception that emerged in the Renaissance. Of influence were the perspective study of the period by e.g. Serlio, and landscaping such as by Bramante. In the Baroque, the city is seen as an interior, so the construction of streets, squares and neighborhoods is observed with respect to different elements. These are the boundaries, the closures (street walls, curved or tight course, forebodings, overbuilding by air bridges, etc.) or openings (perspectives, vistas). One speaks of a closed and an open cityscape. The first was mainly characteristic of m.e. cities and was deliberately cultivated in the Renaissance mainly aesthetically. The open cityscape, on the other hand, is out for distant horizons, as in the palace squares of Versailles and Karlsruhe and on the Place de la Concorde in Paris. Since c. 1900, urban ordinances have been enacted in many countries for the protection of the cityscape. The Dutch Monuments Act of 1961 opened the possibility of protecting a cityscape. (Haslinghuis)
Persistente URL
http://hdl.handle.net/21.12111/fsm-collect-1000012532
Over
Onderwerpen
  • Waterpoort
    Een waterpoort is een uit één of meer bogen bestaande poort over een rivier, kanaal of haven, aan weerszijden voorzien van torens, dienende om door een valhek of andere middelen de doorvaart te verhinderen.
  • Sneek
Werk
Breedte
cm
Hoogte
35.0 cm
Lengte
46.0 cm
Museum
Fries Scheepvaart Museum
Vervaardiging
Maker
  1. F. Höfer
Datering
Materiaal
  • Papier
    Verwijst in het algemeen naar alle typen vervilte vellen of weefsels die bestaan uit vezels, die uit in water gedompelde pulp zijn gevormd en gedroogd op een fijn schepraam. De vezels kunnen dierlijk zijn, zoals haar, zijde of wol, of mineraal, bijvoorbeeld asbest. Ook kunstvezels zijn een mogelijkheid. Het meeste papier wordt echter gemaakt van plantenvezels van bijvoorbeeld houtpulp, gras, katoen, linnen en stro. (Project Fotografie)Refers generally to all types of thin matted or felted sheets or webs of fiber formed and dried on a fine screen from a pulpy water suspension. The fibers may be animal, such as hair, silk or wool, or mineral, such as asbestos, or synthetic. However most paper is made from cellulosic plant fiber, such as from wood pulp, grass, cotton, linen, and straw.
Aankoop & Licentie
Licentie
BY-SA

Trefwoorden