Datering
Maker Carel Frederik (I) Bendorp

Kopergravure met afbeelding van het gebouw van de Admiraliteit te Harlingen.

Kopergravure. Gezicht op de gebouwen van de Admiraliteit in Harlingen. Rechts de Zuiderhaven met enkele afgemeerde schepen en twee scheepskamelen. Onder de voorstelling: ' 's Lands Magazijn te Harlingen'. De gravure is ingelijst.
Het Landsmagazijn van de Friese Admiraliteit te Harlingen werd in 1776 aan de Zuiderhaven gebouwd. Het kwam op de plaats waar tot de brand van 1771 het Vergaderhuis en de magazijnen van de Admiraliteit van Friesland waren gevestigd. De scheepkamelen, die rechts op de gravure zijn te zien, zijn gebouwd in 1783. Ze waren genaamd Pylades en Orestes. De gravure is afkomstig uit de 'Vaderlandsche Gezichten', gegraveerd door C.F. Bendorp naar tekeningen van J. Bulthuis. Carel Frederik Bendorp de oude. Geboren Sas van Gent 9 febr. 1736, overleden Dordrecht 3 oct. 1814. Tot 1769 maakte hij voornamelijk etsen en gravures. Ging zich daarna meer toeleggen op het schilderen van stadsgezichten. Jan Bulthuis. Geboren Groningen 1750, overleden Amsterdam 29 mei 1801. Schilderde aanvankelijk kamerbehangsels, legde zich later toe op het tekenen in Oostindische inkt van stads- en dorpsgezichten.
literatuur: - J.J. Kalma (red.) Friese Vaderlandsche Gezichten (Herdruk, Leeuwarden, 1968) - Jaarboek Fries Scheepvaart Museum 1982, p. 44 - H.P. ter Avest en J.J. Huizinga, Harlinger Stadsgezichten tot 1880 (Harlingen, 1999) p. 72

Identificatie
Titel
Kopergravure met afbeelding van het gebouw van de Admiraliteit te Harlingen.
Objectnummer
FSM-1977-082
Objecttype
  • Kopergravures
    Gravures waarbij de afbeelding is gesneden in een koperen plaat. (AAT-Ned)
  • Stadsgezichten
    Moderne benaming voor een conceptie die in de renaissance opkwam. Van invloed waren de perspectiefstudie uit die periode van b.v. Serlio, en tuinaanleg zoals van Bramante. In de barok wordt de stad gezien als een interieur, zodat de opbouw van straten, pleinen en wijken wordt waargenomen met betrekking tot verschillende elementen. Dat zijn de begrenzing, de afsluiting (straatwanden, bochtig of strak verloop, voorsprongen, overbouwing door luchtbruggen enz.) dan wel openingen (perspectieven, vergezichten). Men spreekt van een gesloten en een open stadsbeeld. Het eerste was vooral eigen aan de m.e. steden en werd in de renaissance met opzet vooral esthetisch gecultiveerd. Het open stadsbeeld is daarentegen uit op verre horizonten, zoals in de slotpleinen van Versailles en Karlsruhe en op het Place de la Concorde te Parijs. Sinds c. 1900 zijn in veel landen stedelijke verordeningen uitgevaardigd voor de bescherming van het stadsbeeld. De Nederlandse Monumentenwet van 1961 opende de mogelijkheid een stadsgezicht te beschermen. (Haslinghuis)Modern name for a conception that emerged in the Renaissance. Of influence were the perspective study of the period by e.g. Serlio, and landscaping such as by Bramante. In the Baroque, the city is seen as an interior, so the construction of streets, squares and neighborhoods is observed with respect to different elements. These are the boundaries, the closures (street walls, curved or tight course, forebodings, overbuilding by air bridges, etc.) or openings (perspectives, vistas). One speaks of a closed and an open cityscape. The first was mainly characteristic of m.e. cities and was deliberately cultivated in the Renaissance mainly aesthetically. The open cityscape, on the other hand, is out for distant horizons, as in the palace squares of Versailles and Karlsruhe and on the Place de la Concorde in Paris. Since c. 1900, urban ordinances have been enacted in many countries for the protection of the cityscape. The Dutch Monuments Act of 1961 opened the possibility of protecting a cityscape. (Haslinghuis)
Persistente URL
http://hdl.handle.net/21.12111/fsm-collect-1000013419
Over
Onderwerpen
  • Admiraliteiten
  • Harlingen
Werk
Hoogte
32.5 cm
Lengte
38.0 cm
Museum
Fries Scheepvaart Museum
Vervaardiging
Maker
  1. Carel Frederik (I) Bendorp
  2. Jan Bulthuis
Datering
Materiaal
  • Papier
    Verwijst in het algemeen naar alle typen vervilte vellen of weefsels die bestaan uit vezels, die uit in water gedompelde pulp zijn gevormd en gedroogd op een fijn schepraam. De vezels kunnen dierlijk zijn, zoals haar, zijde of wol, of mineraal, bijvoorbeeld asbest. Ook kunstvezels zijn een mogelijkheid. Het meeste papier wordt echter gemaakt van plantenvezels van bijvoorbeeld houtpulp, gras, katoen, linnen en stro. (Project Fotografie)Refers generally to all types of thin matted or felted sheets or webs of fiber formed and dried on a fine screen from a pulpy water suspension. The fibers may be animal, such as hair, silk or wool, or mineral, such as asbestos, or synthetic. However most paper is made from cellulosic plant fiber, such as from wood pulp, grass, cotton, linen, and straw.
Aankoop & Licentie
Licentie
BY-SA

Trefwoorden