Datering
Maker Onbekend

Drie verlengstukken voor een scheepsschoorsteen.

Drie houten verlengstukken voor een scheepsschoorsteen. Vierkant van vorm met boven en onder verdikkingen en versmallingen die in elkaar passen. De verlengstukken zijn ongeverfd en aan de binnenkant geheel bedekt met roet. Ze werden gebruikt wanneer een skûtsje geladen werd met een hoge deklast, bijvoorbeeld turf.
De verlengstukken werden geplaatst op de schoorsteen van een roef van een skûtsje geplaatst, wanneer dat geladen was met een hoge deklast, bijvoorbeeld turf. De verlengstukken zijn afkomstig van de brandstoffenhandel van Sybranda aan de Balthuskade te Sneek.

Identificatie
Titel
Drie verlengstukken voor een scheepsschoorsteen.
Objectnummer
FSM-2002-422
Objecttype
  • Schoorstenen
    Schoorstenen zijn gemetselde rookkanalen boven aangelegde stookplaatsen, dienende om voor de verbranding nodige luchttrek te krijgen en tot doorlating en uitleiding van de rook. De rookkanalen zitten doorgaans een deel binnen onder het dak en een deel buiten het dak. Bij stookplaatsen behoren rookvangers om de rook en verbandingsgassen via de rookkanalen af te voeren. De oorsprong van het woord staat niet vast, doch de meeste waarschijnlijkheid heeft de afleiding van schoren, “schragen, stutten, steunen”. (Haslinghuis)Chimneys are masonry flues over built fireplaces, serving to obtain air draught necessary for combustion and to transmit and conduct smoke. The flues are usually located partly inside under the roof and partly outside the roof. Fireplaces include smoke traps to discharge the smoke and combustion gases through the flues. The origin of the word is not established, but the most likely derivation is from braces, 'trestles, struts, supports.' (Haslinghuis)
Persistente URL
http://hdl.handle.net/21.12111/fsm-collect-1000018445
Over
Onderwerpen
  • Skûtsjes
    Oorspronkelijk kleine Friese tjalken met een lengte tot circa 12 meter. De naam wordt tegenwoordig ook gegeven aan grote vrachttjalken die jaarlijks deelnemen aan het skûtsjesilen. (MARDOC)Zeilend, stalen kanaalscheepje met ronde vormen en kromme steven, sterk naar binnenvallend boeisel op voor- en achterschip, breed berghout met stuiten, gaffeltuig met de fok op een botteloef, uitgerust met een zogenaamde onderstijker voorzien van een wegerij, diepverzonken roef. Bij lengtes van 12 tot ruim 14 meter vaak rond de 3,3 meter breed. De grotere maten tot ca. 18 x 4,2 m. De holte bedroeg over het algemeen niet meer dan 1,2 meter. (De Binnenvaart)
  • Turf
    Een zwakkere afzetting van half inzetgeharde overblijfselen van planten, gevormd in een omgeving die is verzadigd met water zoals een moeras. (AAT-Ned)
  • Brandstoffenhandels
  • Sneek
Werk
Breedte
Hoogte
cm
Lengte
cm
Museum
Fries Scheepvaart Museum
Vervaardiging
Maker
  1. Onbekend
Datering
Materiaal
  • Hout
    Hout is een bouwmateriaal, afkomstig van boomstammen en -takken. Naast merg, spint en schors vormt het daarvan het voornaamste bestanddeel. Ten noorden van de Alpen is hout van oudsher het belangrijkste bouwmateriaal. Onderscheiden worden naaldhout van naaldbomen (dennen, grenen, vuren) en loofhout van loofbomen (eiken, beuken enz.). De stammen werden meestal in het groeigebied gekantrecht en per vlot of in een schip over water vervoerd. De houthandel en -nijverheid concentreerden zich in Nederland vooral in Dordrecht, Amsterdam, Deventer en later ook in de Zaanstreek. Voor regionaal gebruik concentreerde de houthandel zich ook in plaatsen als ’s-Hertogenbosch, Schoonhoven en Tiel. (Haslinghuis)
Aankoop & Licentie
Licentie
BY-SA

Trefwoorden