Datering
Maker Pieter Atema

Houtsnijwerk in de vorm van een Sneeker Pan. Zeilprijs van het skûtsjesilen.

Houtsnijwerk in de vorm van een koekenpan. In het ronde deel is het skûtsje De Sneeker Pan gesneden. Eronder het opschrift "KAMPIOEN 1973".
Dicky van der Werf is geboren in 1917. De vader van Dicky van der Werf was eigenaar van scheepswerf De Tijdgeest te Sneek. Er waren thuis zes broers. Een een oom, die mede-eigenaar van de werf was, had ook nog twee zonen. Voor Dicky van der Werf was geen werk in de scheepsbouw. Tijdens de economische crisis in de jaren dertig van de twintigste eeuw lukte het Dicky van der Werf als loopjongen te worden aangesteld bij Tjerk Wielinga, die een tassenhandel had aan de Wijde Burgstraat te Sneek. Hij deed leveranties en bracht luxe artikelen op zicht (in een mand) die gebracht en gehaald moest worden. Wielinga had geen kinderen. In 1939 wilde hij stoppen met werken. Daarom verkocht hij de zaak aan Dicky van der Werf. Naast zijn werk in de winkel deed Dicky van der Werf veel vrijwilligerswerk in de Sneker Gemeenschap: voor de zeilsport (SZC, KZVS en Sneekweek), voor het Skûtsjesilen (commissie De Sneeker Pan), voor de schaatssport (hij was onder andere rayonhoofd voor de Elfstedentocht), voor de voetbalsport en voor diverse andere activiteiten in Sneek.
Literatuur: - Sneeker Nieuwsblad 11 april 1974, 15 nov. 1956

Identificatie
Titel
Houtsnijwerk in de vorm van een Sneeker Pan. Zeilprijs van het skûtsjesilen.
Objectnummer
FSM-2004-212
Objecttype
  • Tegels
    Gebakken plak klei, al dan niet geglazuurd. Op de tegel kan een voorstelling of een tekst ingebakken zijn. Ook een reliëf kan de tegel sieren.
Persistente URL
http://hdl.handle.net/21.12111/fsm-collect-1000019707
Over
Onderwerpen
  • Skûtsjes
    Oorspronkelijk kleine Friese tjalken met een lengte tot circa 12 meter. De naam wordt tegenwoordig ook gegeven aan grote vrachttjalken die jaarlijks deelnemen aan het skûtsjesilen. (MARDOC)Zeilend, stalen kanaalscheepje met ronde vormen en kromme steven, sterk naar binnenvallend boeisel op voor- en achterschip, breed berghout met stuiten, gaffeltuig met de fok op een botteloef, uitgerust met een zogenaamde onderstijker voorzien van een wegerij, diepverzonken roef. Bij lengtes van 12 tot ruim 14 meter vaak rond de 3,3 meter breed. De grotere maten tot ca. 18 x 4,2 m. De holte bedroeg over het algemeen niet meer dan 1,2 meter. (De Binnenvaart)
  • Skûtsjesilen SKS
Werk
Breedte
18 cm
Hoogte
34 cm
Museum
Fries Scheepvaart Museum
Vervaardiging
Maker
  1. Pieter Atema
Datering
Materiaal
  • Hout
    Hout is een bouwmateriaal, afkomstig van boomstammen en -takken. Naast merg, spint en schors vormt het daarvan het voornaamste bestanddeel. Ten noorden van de Alpen is hout van oudsher het belangrijkste bouwmateriaal. Onderscheiden worden naaldhout van naaldbomen (dennen, grenen, vuren) en loofhout van loofbomen (eiken, beuken enz.). De stammen werden meestal in het groeigebied gekantrecht en per vlot of in een schip over water vervoerd. De houthandel en -nijverheid concentreerden zich in Nederland vooral in Dordrecht, Amsterdam, Deventer en later ook in de Zaanstreek. Voor regionaal gebruik concentreerde de houthandel zich ook in plaatsen als ’s-Hertogenbosch, Schoonhoven en Tiel. (Haslinghuis)
Aankoop & Licentie
Licentie
BY-SA

Trefwoorden