Datering
Maker Onbekend

Houten schipperskruiwagen gebruikt voor het laden van klei in een binnenschip.

Kruiwagen. Hout. Blank gelakt. de bak is aan de bovenzijde voorzien van een metalen strip. Het wiel is een moderne metalen velg met een luchtband. De kruiwagen is gerestaureerd waarbij grote delen zijn vervangen door nieuw hout.
Tjibbe Sjoerd van der Veen gebruikte de kruiwagen vanaf omstreeks 1954 om klei te vervoeren naar zijn ca. 25 tons binnenschip. De klei werd aanvankelijk handmatig afgegraven in de buurt van Wons en Zurich, het was zeer zwaar werk dat vooral in de zomermaanden werd uitgevoerd, het handmatig afgraven werd later vervangen door een machine en het vervoer op het land ging met een smalspoortreintje naar het schip. Van der Veen voer met de klei naar de aardewerkfabriek van R.F. de Boer in Workum, die de klei gebruikte als grondstof voor de produktie van drainagebuizen en bloempoten. Deze productie startte rond 1900 en duurde tot ca. 1970 In het najaar vervoerde Van der Veen aardappelen en bieten met zijn schip vanuit Noord-Friesland en Noord-Groningen naar de fabrieken in Groningen, ook bij dit werk heeft de kruiwagen waarschijnlijk dienst gedaan. In 1968 kwam er een grote hoeveelheid klei vrij als gevolg van de aanleg van de Provinciale weg van Bolsward naar Workum. De firma de Boer kocht hiervan grote hoeveelheden waardoor Tjibbe Sjoerd van der Veen zijn vaste route verloor. Tjibbe Sjoerd van der Veen is vervolgens machinist geworden op een zandzuiger en het eigen schip werd verkocht. Voordat Van der Veen als zelfstandig binnenschipper begon was hij na de 2e Wereldoorlog schippersknecht op de beurtvaartschepen van Koch en Eekhof van Bolsward naar Amsterdam. In 1951 monsterde hij aan bij de Nieuwe Rijnvaart Maatschappij waar hij een aantal jaren als matroos werkte op de Rijnvaart van Rotterdam naar het Ruhrgebied. (naar een toelichting van de schenker, een zoon van Tjibbe Sjoerd van der Veen)

Identificatie
Titel
Houten schipperskruiwagen gebruikt voor het laden van klei in een binnenschip.
Objectnummer
FSM-2010-007
Objecttype
  • Kruiwagens
    Heeft twee rechte of enigszins opgebogen bomen en aan de voorkant één wiel. Onder de bomen zijn twee of vier poten waarop de wagen kan worden neergezet. Meestal met een lage bak.
Persistente URL
http://hdl.handle.net/21.12111/fsm-collect-1000021879
Over
Onderwerpen
  • Aardewerk
    Aardewerk is een breekbaar, bij lage temperatuur gebakken (600-900°C), poreus ceramiek dat allerlei kleur kan hebben, met of zonder glazuur.Pottery is a fragile, low-temperature fired (600-900°C), porous ceramic that can be all kinds of color, with or without glaze.
Werk
Breedte
cm
Hoogte
cm
Lengte
cm
Museum
Fries Scheepvaart Museum
Vervaardiging
Maker
  1. Onbekend
Datering
Materiaal
  • Hout
    Hout is een bouwmateriaal, afkomstig van boomstammen en -takken. Naast merg, spint en schors vormt het daarvan het voornaamste bestanddeel. Ten noorden van de Alpen is hout van oudsher het belangrijkste bouwmateriaal. Onderscheiden worden naaldhout van naaldbomen (dennen, grenen, vuren) en loofhout van loofbomen (eiken, beuken enz.). De stammen werden meestal in het groeigebied gekantrecht en per vlot of in een schip over water vervoerd. De houthandel en -nijverheid concentreerden zich in Nederland vooral in Dordrecht, Amsterdam, Deventer en later ook in de Zaanstreek. Voor regionaal gebruik concentreerde de houthandel zich ook in plaatsen als ’s-Hertogenbosch, Schoonhoven en Tiel. (Haslinghuis)
Aankoop & Licentie
Licentie
BY-SA

Trefwoorden