Datering
Maker Onbekend
Houten schipperskruiwagen gebruikt voor het laden van klei in een binnenschip.
Kruiwagen. Hout. Blank gelakt. de bak is aan de bovenzijde voorzien van een metalen strip. Het wiel is een moderne metalen velg met een luchtband. De kruiwagen is gerestaureerd waarbij grote delen zijn vervangen door nieuw hout.
Tjibbe Sjoerd van der Veen gebruikte de kruiwagen vanaf omstreeks 1954 om klei te vervoeren naar zijn ca. 25 tons binnenschip. De klei werd aanvankelijk handmatig afgegraven in de buurt van Wons en Zurich, het was zeer zwaar werk dat vooral in de zomermaanden werd uitgevoerd, het handmatig afgraven werd later vervangen door een machine en het vervoer op het land ging met een smalspoortreintje naar het schip. Van der Veen voer met de klei naar de aardewerkfabriek van R.F. de Boer in Workum, die de klei gebruikte als grondstof voor de produktie van drainagebuizen en bloempoten. Deze productie startte rond 1900 en duurde tot ca. 1970
In het najaar vervoerde Van der Veen aardappelen en bieten met zijn schip vanuit Noord-Friesland en Noord-Groningen naar de fabrieken in Groningen, ook bij dit werk heeft de kruiwagen waarschijnlijk dienst gedaan.
In 1968 kwam er een grote hoeveelheid klei vrij als gevolg van de aanleg van de Provinciale weg van Bolsward naar Workum. De firma de Boer kocht hiervan grote hoeveelheden waardoor Tjibbe Sjoerd van der Veen zijn vaste route verloor.
Tjibbe Sjoerd van der Veen is vervolgens machinist geworden op een zandzuiger en het eigen schip werd verkocht.
Voordat Van der Veen als zelfstandig binnenschipper begon was hij na de 2e Wereldoorlog schippersknecht op de beurtvaartschepen van Koch en Eekhof van Bolsward naar Amsterdam. In 1951 monsterde hij aan bij de Nieuwe Rijnvaart Maatschappij waar hij een aantal jaren als matroos werkte op de Rijnvaart van Rotterdam naar het Ruhrgebied.
(naar een toelichting van de schenker, een zoon van Tjibbe Sjoerd van der Veen)
Reacties