Datering
Maker Dikkers
Koperen luchthoorn.
Luchthoorn. Koperen hoorn met een gietijzeren behuizing. Aan de onderzijde voorzien van een afsluiter. Op de hoorn een, vrijwel onleesbaar, merkplaatje.
De luchthoorn is afkomstig van het vrachtschip Risico van Harmen Oppewal. Harmen Oppewal - geboren 14 mei 1908, overleden 8 dec. 1986. Schipper te Oudega (W) en Sneek. Getrouwd (4 april 1936) met Lipkje Veenstra (geboren 14 juni 1909).
Harmen Oppewal was schipper op het motorvrachtschip Risico. Het schip is gebouwd in 1914 of in 1915 door D. Boot te Alphen aan den Rijn. Lengte 25,88 meter, breedte 4,11 meter, diepte 1.60 meter, laadvermogen 85,922 ton. Motor: 20/24 pk Industriemotor. Op 18 febr. 1936 kocht Oppewal het schip (oude naam: Bertha). In 1942 werd een nieuwe motor ingebouwd: een Kromhout gloeikop-motor van 30 pk. In 1960 werd het schip verlengd met 3 meter. Het laadvermogen werd toen 103 ton. In maart 1966 werd de laatste reis gemaakt: een lading mest van Franeker naar Hillegom en vervolgens leeg van Hillegom naar Sneek. In februari 1969 is het schip gesloopt.
Harmen Oppewal vervoerde veel mest van Friesland naar Hillegom. Hij kocht de mest van Jan Groninger te Sneek, van Frans van der Graaf te Berlikum of van Bakker te Sneek. Hij verkocht in Hillegom de mest aan mesthandelaren. De mest ging vervolgens naar bollenkwekers. Harmen Oppewal was een van weinige schippers die vergunning had om zelf vrachten te verhandelen. Zijn vader, Feike Oppewal, had die vergunning ook. Feike Oppewal was brandstoffenhandelaar (turf) in Oudega (W) en vervoerde (en verhandelde) mest naar Noord- en Zuid-Holland. Harmen Oppewal vervoerde veel van Noord- en Zuid-Holland naar Friesland (bijvoorbeeld kunstmest uit IJmuiden). In Friesland was vaak weinig vracht te krijgen voor terug naar Holland. Dankzij zijn handelsvergunning kon hij dan toch nog vaak met een vracht (mest) naar Holland. Het bracht weliswaar niet veel geld op, maar het was beter dan leeg van Friesland naar Holland te varen.
Reacties