Datering
Maker Auke van der Zee

Eén van twee kluisborden afkomstig van de boeier Almeri.

Kluisbord. Blank hout. Voorzien van snijwerk.
De Almeri werd in 1912 gebouwd door Auke van der Zee te Joure. Het was de grootste boeier die hij heeft gebouwd. De Almeri had een lengte van 64 voet. Opdrachtgever was de commissionair in effecten en bankier J. Frederick Bangert te Amsterdam. De inrichting was van C.A. Lion Cachet (1864-1945). de uitvoerder was de meubelfabriek Mutters te Den Haag. Louis Zijl (1866-1047) verzorgde het houtsnijwerk. Het gebruikte hout was coromandel en mahonie. Om te voorkomen dat het schip in handen zou vallen van de bezetter, werd het schip tijdens de Tweede Wereldoorlog afgezonken. Daar heeft het erg van te lijden gehad. Herstel was moeilijk. In 1957 verkocht de familie Bangert de Almeri aan Marchienus de Jonge uit Warmond. In ruil voor het casco bouwde De Jonge voor de familie Bangert een model van de Almeri. Het lukte echter ook De Jonge niet het schip te restaureren. Hij verkocht het schip. Daarna lag het een poos te Stavoren, later in Leeuwarden en nog weer later weer in Warmond. Daar werd het gesloopt. Alleen de voor- en achterplecht bleven bewaard en zijn opgesteld in het Nederlands Scheepvaart Museum te Amsterdam. De interieuronderdelen waren toen al verwijderd door De Jonge, die ze had toegepast in zijn huis in Enkhuizen. Daaruit zijn ze gekocht door de latere eigenaar, U.E.E. Vroom.
literatuur: - Madelon Broekhuis (e.a.), Lambertus Zijl (1866-1947), (Assen, 1990), p. 120. - Jaarboek Fries Scheepvaart Museum 1971-1972, pp. 13-14 - Jaarboek Fries Scheepvaart Museum 1979, pp. 15-16 - Sneeker Nieuwsblad 4 juni 1973 - Catalogus scheepssier, Jaarboek Fries Scheepvaart Museum 1991, nr. 123 - H.G. van Slooten 'Eeltje Holtrop van der Zee en zijn familie' in: Jaarboek Fries Scheepvaart Museum 1988, pp. 116-118.

Identificatie
Titel
Eén van twee kluisborden afkomstig van de boeier Almeri.
Objectnummer
FSM-2018-055-A
Objecttype
  • Kluisborden
    Dunne vierkante plank russen voorsteven en berenstander met daarin een rond kluisgat voor de ankerketting.
Persistente URL
http://hdl.handle.net/21.12111/fsm-collect-1000025516
Over
Onderwerpen
  • Boeiers
    Een van de meest typische Nederlandse pleziervaartuigen dat in de loop van de 17de eeuw onder verschillende vormen in de vaart kwam. Het is algemeen gekenmerkt door zijn ronde vormen en zijn lengte-breedte verhouding van 3:1. Het jacht voert een zogenaamde boeiertuig ook bekend als bezaantuig met een grootzeil met gebogen gaffel en een boom, terwijl het stagfok op een botteloef wordt uitgehouden, de kluiver op een kluiverboom. De zijzwaarden waren breed en rond. Boeiers waren bij uitstek luxeschepen die dikwijls op fraaie wijze versierd waren met beeldhouw- en snijwerk. Zij zijn nog steeds in de vaart.A round-built inland vessel, which lent itself to many uses and was widely used, among other things, for private transportation, as a market vessel, vcoor church attendance, transportation, pleasure boating and the like) (MARDOC)One of the most typical Dutch pleasure craft that entered service under various forms during the 17th century. It is generally characterized by its round shapes and its length-width ratio of 3:1. The yacht carries a so-called buoy rig also known as mizzen rig with a mainsail with curved gaff and boom, while the staysail is held out on a bottlenose rudder, the jib on a jib boom. The swords were broad and rounded. Boeiers were pre-eminent luxury ships, often beautifully decorated with carving and carving. They are still sailing today.Een rondgebouwd binnenvaartuig, dat zich voor vele doeleinden leende en o.a. veel werd gebruikt voor particulier vervoer, als marktscheepje, vcoor kerkgang, vervoer, pleziervaart e.d.) (MARDOC)
Vervaardiging
Maker
  1. Auke van der Zee
Datering
Aankoop & Licentie
Licentie
BY-SA