Datering
Maker Cor Hardonk

Scheepmodel van de motorreddingboot Insulinde.

Scheepsmodel. Op spanten gebouwd. Schaal 1:30. In glazen vitrine met gelakte houten bodem. In de vitrine een koperen plaatje met de tekst: 'Zelfrichtende motorreddingboot "Insulinde"/ Bouwjaar 1927 / Eigenaar: Noord- en Zuidhollandse Reddingmaatschappij / Station: Oostmahorn / Werf: Gebr. Niestern te Delfzijl L.o.a. 18,80m; L.L. 17,50m; Br.o.a. 4,05m; Holte i.d. zijde 2,25m; Diepgang 1,37m / Motor: 2 Glennifer motoren à 120 pk / Schaal: 1:30'. Verder twee plaatjes met namen van de makers van het model: 'Cor Hardonk / Breda'. en 'Jan Niestern / Vlissingen'.
De revolutionaire zelfrichtende reddingboot Insulinde werd in 1926-1927 gebouwd door de scheepswerf Gebroeders Niestern te Delfzijl. Het oorspronkelijke idee van een zelfrichtende reddingboot werd geopperd door Mees Toxopeus en uitgewerkt door Jan Niestern. Het uiteindelijke ontwerp was van Ernst Vossnack. De Insulinde werd gestationeerd in Oostmahorn met als schipper de eerder genoemde Mees Toxopeus. Tussen 1927 en 1965 maakte het schip 341 tochten en heeft daarbij 332 mensen gered. Anno 2023 ligt het als varend museumschip bij het Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers te Den Helder.

Identificatie
Titel
Scheepmodel van de motorreddingboot Insulinde.
Objectnummer
FSM-2023-039
Objecttype
  • Scheepsmodellen
    Nabootsing van een vaartuig op klein formaat. (Encyclo.nl)
Persistente URL
http://hdl.handle.net/21.12111/fsm-collect-1000026304
Over
Onderwerpen
  • Reddingboten
Werk
Breedte
28.1 cm
Hoogte
42.5 cm
Lengte
83.3 cm
Museum
Fries Scheepvaart Museum
Vervaardiging
Maker
  1. Cor Hardonk
Datering
Materiaal
  • Hout
    Hout is een bouwmateriaal, afkomstig van boomstammen en -takken. Naast merg, spint en schors vormt het daarvan het voornaamste bestanddeel. Ten noorden van de Alpen is hout van oudsher het belangrijkste bouwmateriaal. Onderscheiden worden naaldhout van naaldbomen (dennen, grenen, vuren) en loofhout van loofbomen (eiken, beuken enz.). De stammen werden meestal in het groeigebied gekantrecht en per vlot of in een schip over water vervoerd. De houthandel en -nijverheid concentreerden zich in Nederland vooral in Dordrecht, Amsterdam, Deventer en later ook in de Zaanstreek. Voor regionaal gebruik concentreerde de houthandel zich ook in plaatsen als ’s-Hertogenbosch, Schoonhoven en Tiel. (Haslinghuis)
Aankoop & Licentie
Licentie
BY-SA