Datering
Maker Emile Charlet
Terugkeer van de markt
Terugkeer van de markt - Noord-Veluwe/Nunspeet. Er is weinig bekend over deze Belgische kunstenaar. Hij werd in Brussel geboren en schilderde genre voorstellingen, stillevens en dieren. Hij is overleden na 1910. In de catalogus van de Parijse Salon tentoonstelling van 1879 wordt vermeld dat Emile Charlet woont aan de Rue Cardinet 32, een chique straat in het 17de arrondissement. Emile Charlet is de broer van kunstenaar Franz Charlet (1862-1928) van wie het Zuiderzeemuseum drie werken heeft voorstellende Marker en Volendammer kinderen. Het aangekochte groot formaat olieverf schilderij van Emile Charlet toont een groep vrouwen en meisjes in Noord-Veluwse streekdracht. Ze dragen de oude tipmuts- of oorijzerdracht. Hierbij wordt het zilveren oorijzer met koperen of gouden krullen gedragen op de bonte tipmuts. De boerinnen dragen een hemdrok, een kort jakje met mouwen tot aan de elleboog. Daaroverheen dragen de vrouwen een kraplap, een soort hesje van een effen kleur dat bij de rechter vrouw goed te zien is. Verder dragen zij nog geplooide gekleurde halsdoeken. Ieder van hen draagt een of twee wilgentenen boodschappenmanden. Ze keren volgens de titel terug van de markt; dat van Nunspeet. Ze lopen op de Laan, waarschijnlijk ter hoogte van Hotel Nunspeet een plek waar veel kunstenaars verbleven en Emile Charlet wellicht ook. Gezien de vele lege manden hebben de vrouwen op de markt hun waar goed verkocht. Of zijn ze op weg om inkopen te doen en moet de titel van het schilderij dus zijn Naar de markt?. De bomen langs de laan zijn gehuld in herfsttooi. Omdat je het qua weer in dat seizoen maar nooit weet, hebben de meeste vrouwen een paraplu bij zich. Het schilderij is geschilderd in een pointillistische stijl met lichte pasteltinten. De kunstenaar is gezien zijn herkomst zeer zeker beïnvloed door de kunstenaars van de groep Les XX. Deze op 28 oktober 1883 in de Taverne Guillaume te Brussel opgerichte groep van jongen vrije kunstenaars zagen zichzelf als progressief en verloochenden elke vorm van academisme. Hij moet alle leden ongetwijfeld hebben gekend want zijn broer Franz was een van de leden. Het schilderij Terugkeer van de markt doet qua stijl en uitvoering vooral denken aan het werk van een ander prominent lid van de groep, Théo van Rysselberghe (1862-1926).
Olieverfschilderij op doek in lijst van een groep vrouwen en meisjes in Noord-Veluwse streekdracht. Ze dragen de oude tipmuts- of oorijzerdracht. Ieder van hen draagt een of twee wilgentenen boodschappenmanden. Ze keren volgens de titel terug van de markt; dat van Nunspeet.
Reacties