Datering
Maker A. Bayly
Kaart II. Het stoomgemaal te Spaardam, 1 October 1843.
Na 1600 zijn de schepraderen van molens vervangen door vijzels. Met een vijzel kan men water tot drie meter hoogte opvoeren. Was een grotere hoogte nodig, dan werden meer molens achter elkaar gebouwd. Veel droogmakerijen zijn met zo'n "molengang" drooggemalen. De eerste stoompomp voor polderbemaling is in 1787 bij Rotterdam gebruikt. Geleidelijk vervingen stoomgemalen de windmolens. Stoomgemalen werden ingezet bij grote droogmakerijen, zoals van het Haarlemmermeer in 1852. Tegenwoordig gebruiken we gemalen met dieselmotoren of elektrische aandrijving. De stoomgemalen Spaarndam, Cruquius en de Lijnden werden ingezet bij het droogmalen van de Haarlemmermeer in 1852.
Gedetailleerde beschrijving
Situatiekaart van de omgeving van Spaarndam, met rechts het IJ en links het Spaarne. Noorden is rechtsboven. Op de kaart is een kanaal geprojecteerd van het Spaarne naar het IJ. Bij het Spaarne is een Stoom-Waterwerktuig aangegeven en bij Spaarndam een Uitwaterende Sluis. Letters bij het stoomwerktuig verwijzen naar de aanzichten en doorsneden rechtsonder. De titel staat linksonder. Onder de titel twee schaalstokken: 1:2000 voor de kaart en 1:200 voor de gebouwen. rechtsonder een Nota.: De nieuwe werken zijn met gestippelde lijnen voorgesteld en gekleurd. Ook zijn de oevers der binnenwateren gekleurd met een ligt blauwe tint, en die van de buitenwateren, of het IJ, met een ligt groene.; Linksonder buiten het kader: Bayly et Huart, in lap, scul. ; rechtsonder: Lith. van Huart, te 's Hage. Uit:
Reacties