Datering
Maker Johannes Marius ten Kate
Een bezoek aan het Louvre, Parijs
We kijken naar de sculpturenzaal in de Sully vleugel van het Musée du Louvre in Parijs met op de voorgrond het beroemde marmeren beeld de Venus van Milo. Naar dit symbool van eeuwige schoonheid kijken twee jonge vrouwen gekleed in Volendamse streekdracht. Of kijken ze juist langs het beeld heen naar een verderop staand beeld van een mannelijke Adonis? De linker draagt over haar muts (=hul) een zogenaamd ‘hullehoedje’ of ‘opknappertje’. De andere heeft zo’n hoedje in haar hand. Ze worden gade geslagen door een oudere Volendamse vrouw die een boomhul draagt en haar man gezeten op een stoeltje. Achter hen zit een bewaker/suppoost van het Louvre herkenbaar aan de pet met rode streep. Een dergelijke bewaker zien we ook terug op een van de foto’s van de zaal met de Venus van Milo. Zie hiervoor diverse prentbriefkaarten. In 1881 maakte Johannes Marinus ten Kate een studiereis naar Parijs waar hij onder invloed kwam van het impressionisme. Het lijkt mij zeer aannemelijk dat de kunstenaar tijdens deze studiereis één van de belangrijkste musea ter wereld – het Louvre - bezocht. Wellicht mede ingegeven door de vele publiciteit rond de “Venus van Milo” in 1880 waaronder de polemiek rond het door een rijke Amerikaan bestelde kopie van het beeld.
Gedetailleerde beschrijving
De sculpturenzaal in de Sully vleugel van het Musée du Louvre in Parijs met op de voorgrond het beroemde marmeren beeld de Venus van Milo met daarvoor twee jonge vrouwen gekleed in Volendamse streekdracht. Rechts achter het beeld staat een man met baard en pet. Links van de jonge dames een man en vrouw zittend op een stoel, de man heeft een paraplu in zijn hand en zijn hoed ligt naast hem op de grond. Het schilderij is ro. gesigneerd.
Reacties