Datering
Maker onbekend

Garnalenschuit en bommen

Een garnalenschuit en een aantal bomschuiten liggen door het slechte weer in de havenmond van Oude Rijn voor anker te wachten op beter weer.

Identificatie
Titel
Garnalenschuit en bommen
Objectnummer
F023332
Objectcategorie
Fotocollectie
Objecttype
  • prentbriefkaart
    Briefkaarten met een picturale afbeelding aan een kant. (AAT-Ned)
Persistente URL
http://hdl.handle.net/21.12111/zzm-collect-40753
Over
Onderwerpen
  • Garnalenschuit
    Klein type bomschuit voor de garnalenvisserij, vooral vanuit Zandvoort en Katwijk. Het schip had een vlakke spiegel en was niet zo rechthoekig gebouwd als de bomschuit, maar meer eivormig. Ze voerden slechts één mast met bezaantuig. De laatste garnalenschuit van Zandvoort verdween in 1929, te Katwijk in 1940. (aatned.nl)
  • Bomschuit
    Dutch fishing vessel for fishing in the North Sea. Built in Scheveningen, Katwijk, Egmond, Noordwijk and Zandvoort, they had a length-to-width ratio of 2:1 and an almost rectangular shape.Dutch fishing vessel for fishing in the North Sea, created around 1700 from the little finger. The length/width ratio was 2:1. The bomb was built on a wide plane of heavy planks lying side by side. The bow was straight with curved foot and it was placed falling on the plane as was the straight stern. The cross-section of the hull was U-shaped. The over-seam planking was set against the side of the plane. The hull was fully covered and fitted with a bun. The wide swords hung amidships. They landed on the beach. The last bomb barge remained in service until 1918. (MARDOC)Dutch flat-bottomed, broad-bodied fishing vessel for fishing in the North Sea. Conjunction of ‘bottom barge’, created around 1700 from the ‘little finger’. The last bomschuit remained in service until 1918. The bomschuit was in use for freshwater and coastal fishing. They landed on the beach (AAT).Nederlands vissersvaartuig voor de visserij op de Noordzee. Ze werden gebouwd in Scheveningen, Katwijk, Egmond, Noordwijk en Zandvoort en hadden een lengte-breedteverhouding van 2:1 en een bijna rechthoekige vorm.Nederlands vissersvaartuig voor de visserij op de Noordzee, omstreeks 1700 ontstaan uit de pink. De lengte/breedte verhouding was 2:1. De bom werd gebouwd op een breed vlak van zware naast elkaar liggende planken. De voorsteven was recht met gebogen voet en deze werd vallend op het vlak geplaatst even als de rechte achtersteven. De dwarsdoorsnede van de romp was U-vormig. De overnaadse beplanking werd tegen de zijkant van het vlak gezet. De romp was geheel gedekt en voorzien van een bun. De brede zwaarden hingen midscheeps. Ze landden op het strand. De laatste bomschuit bleef in de vaart tot 1918. (MARDOC)Nederlands platbodemd, breedgebouwd vissersvaartuig voor de visserij op de Noordzee. Samentrekking van 'bodemschuit', omstreeks 1700 ontstaan uit de 'pink'. De laatste bomschuit bleef in de vaart tot 1918. De bomschuit was in gebruik voor de versharing- en kustvisserij. Ze landden op het strand. (AAT)
  • Zeegezicht
    Schilderij, schildering of paneel dat de zee, al dan niet gestoffeerd met schepen, tot hoofdonderwerp heeft.
  • Stormweer
    het weer als het stormt (WikiWoordenboek)
Vervaardiging
Maker
  1. onbekend ()
Datering
Aankoop & Licentie
Verworven
schenking
Licentie
BY-SA
Locaties
  • Bergen (Noordholland)
Reproductie
Vervaardiger van reproductie
d/Arch

Trefwoorden