Datering

Scharenslijperskar

Scharen en Schaatsen slijpen. Deze originele en unieke scharenslijperskar is afkomstig van Antonie van der Kooij‏‎ uit Hoorn. Hij huwde op 11 maart 1910 Grietje de Jong en woonde op Achterom 85 in Hoorn. Privé zat het niet mee want het echtpaar kreeg vijf kinderen die óf dood werden geboren óf binnen het eerste levensjaar overleden. Gelukkig ging het hem qua werk wel voor de wind. Hij had een ruime klantenkring en was met deze slijperskar ook in de regio te vinden. Naast scharen en messen werden er ‘s-winters schaatsen geslepen. Een eenvoudige scharenslijperskar van het slijpersbedrijf A. van der Kooij uit Hoorn.

Gedetailleerde beschrijving

1.Type voertuig: scharenslijperskar. 2.1 Hoogte wielen: 78 cm. 2.2 Aantal spaken: 10, overspaking: radstand: 2.3 Aantal wielen: 2. 2.4 Velgbreedte: 4,5 cm. 2.5 Spoorbreedte: 85,5 cm. voorstel: achterstel: 3.1 Berries: andberriebomen 1,58 cm 3.2 Onderboom: 3.3 Draaipunt bak: 3.4 Langboom: 3.5 Schamels of zelfdragende constructie: 4.1 Hoogte bodem: 61 cm (hoogte bovenzijde berrieboom tot de grond). 4.2 Lengte bodem: 4.3 Breedte bodem: 4.4g bodem: 5.1 Zijleren: 5.2 Voorbord (krat): 5.3 Achterbord(krat): 5.4 Zitkist of plank voor de voerman: 6 Rongen: 7 Voorbalk: 8 Trekknuppel: 9 Aanspanning: lamoen lange dissel, korte dissel, kromme dissel, insteek. 10 As: rechte as. 11 Afwerking: geen verfresten blank hout. 12 Vering: enkele veren (3 veerbladen) met strop op de as bevestigd bovenzijde bevestigd aan de onderzijde van de berriebomen. 13 Poten: 2 poten (102 cm) met een pootschoor naar rechter handberrieboom tussen de poten een klein kastje voor het opbergen van gereedschap, afgesloten met een deurtje en schuifsluiting in het kastje een wielmoersleutel. 14 Vliegwiel: diameter 104 cm, 12 houten spaken hangend met rechte as in houten steunen die bevestigd zijn op de berriebomen aandrijving geschied door een pedaal (84 cm), fietsketting en leren riemen het vliegwiel drijft een as met 2 slijpstenen aan d.m.v. een lange leren riem. 15 Slijpstenen: 2 slijpstenen naast de stenen een bakje voor slijppoeder met een kleine draaibank ook hier de mogelijkheid voor het opbergen van gereedschap. 16 Werkblad: op het werkblad een bordje met A. V.D. KOOIJ HOORN. 17 Literatuur: De slijperij Van der Kooij wordt genoemd in het boek: Hoorn, huizen, straten, mensen: momenten uit de geschiedenis van monumenten (Bh.6.4-Hoo). Van der Kooij woonde sinds 1912 op het Achterom 85 in Hoorn. Een eenvoudige scharenslijperskar van het slijpersbedrijf Van der Kooij uit Hoorn. Blijkend uit een foto uit de ZZM-collectie (F010409) had Van der Kooij een ruime klantenkring. Op de foto is hij aan het werk in Bovenkarspel. (terr/0065)

Identificatie
Titel
Scharenslijperskar
Objectnummer
006834
Objectcategorie
Voertuigen
Objecttype
  • kar
    Te gebruiken voor tweewielige gebruiksvoertuigen die door dieren werden getrokken, in eerste instantie gebouwd als gebruiksvoertuigen, hoewel er varianten waren die waren ontworpen als sportvoertuigen of voor persoonlijk vervoer. (AAT-Ned)
Persistente URL
http://hdl.handle.net/21.12111/zzm-collect-6703
Over
Onderwerpen
  • Scharenslijperij
Werk
Breedte
100.0 cm
Hoogte
150.0 cm
Lengte
200.0 cm
Museum
Zuiderzeemuseum Enkhuizen
Vervaardiging
Datering
Materiaal
  • hout
    Hout is een bouwmateriaal, afkomstig van boomstammen en -takken. Naast merg, spint en schors vormt het daarvan het voornaamste bestanddeel. Ten noorden van de Alpen is hout van oudsher het belangrijkste bouwmateriaal. Onderscheiden worden naaldhout van naaldbomen (dennen, grenen, vuren) en loofhout van loofbomen (eiken, beuken enz.). De stammen werden meestal in het groeigebied gekantrecht en per vlot of in een schip over water vervoerd. De houthandel en -nijverheid concentreerden zich in Nederland vooral in Dordrecht, Amsterdam, Deventer en later ook in de Zaanstreek. Voor regionaal gebruik concentreerde de houthandel zich ook in plaatsen als ’s-Hertogenbosch, Schoonhoven en Tiel. (Haslinghuis)
  • ijzer
    Fe. Dichtheid 7,86 kg/m3. Metaal dat in de bouw zeer veel is toegepast, vooral voor het opnemen van trekkrachten in verankeringen, trekstangen e.d.. Het heeft het nadeel dat het sterk kan corroderen (roesten), waarna door volumevermeerdering schade aan bouwdelen kan optreden. Ook gebruikt voor spijkers, hang- en sluitwerk, siersmeedwerk en vele andere doeleinden. In XVII werd vooral vanwege de taaiheid en buigbaarheid veel ijzer uit Zweden betrokken en als zodanig in bestekken vermeld.Kan ook worden gegoten in vormen. Gietijzer bevat 3-5 koolstof, is bros en kan geen trekkrachten opnemen. Smeedijzer bevat ongeveer 0,1 koolstof. IJzer met zeer weinig koolstof wordt staal genoemd.
Aankoop & Licentie
Verworven
schenking 13 januari 1960
Licentie
BY-SA
Locaties
  • Hoorn NH
  • Hoorn NH
Reproductie
Vervaardiger van reproductie
Wim Zandbergen

Trefwoorden