Datering
NACO smederij
In 1886 werd de veerdienst Enkhuizen-Staveren geopend. Stoomschepen voeren enkele malen per dag, in aansluiting op de treinen van en naar Amsterdam. Zo vormde deze stoombootdienst tot de aanleg van de Afsluitdijk een belangrijke schakel tussen Noord-Holland en Friesland. Het kleine onderhoud aan de stoomschepen werd uitgevoerd in de smederij aan de kade vlakbij het station. De smederij is tot 1965 in gebruik geweest. Het was gebouwd op een hoge hardstenen kaderand langs de toen geheel nieuw aangelegde Spoorhaven. Het diende voor al het smidswerk aan de grote stoomveerboten, die er vlak naast aanlegden om de complete (goederen)treinen naar en van Friesland over te brengen. Mogelijk diende het tevens als kantoor voor de bediening van de rangeerinstallaties. Het bleef nog min of meer in functie tot 1965: daarna nog enige jaren als opslag en tenslotte leegstand zodat de jeugd er vrij spel had.
Gedetailleerde beschrijving
Oorspronkelijk werkplaats met ijzeren rookkap tegen tussenmuur naar kantoorruimte waarin kastwand. Ladder naar zolderruimte, waar o.a. de blaasbalg was geïnstalleerd. gevels: brede grenen rabatdelen tegen stijlen, waartussen aan binnenzijde metselwerk. Ingewikkeld geprofileerde raamdetails topgevels: staande V-schroten, aan onderzijde versierd; dakoverstekken met makelaars en rijk geprofileerde windveren, eindigend in gestileerde drakenkoppen dak: rode kruispannen op beschoten kap, nok- en tussengording op eenvoudige spanten, brede schoorsteen door de nok schoorsteen: brede schoorsteen vanuit achterwand smidsvuur door de nok interieur: houtwerk dun grijsgeschilderd; metselwerk tussen de stijlen gepleisterd en wit gesausd vloeren:strating
Reacties