Datering
Hellingschuur Marken
De scheepswerf en de helling in Marken werden in 1885 gebouwd in opdracht van C. den Haas. Hij was scheepsbouwer in Monnickendam. Omdat de werf buitendijks lag, was de werkvloer boven het hoogste waterpeil aangebracht. De werkzaamheden bestonden voornamelijk uit reparatie en onderhoud van de Marker vissersvloot. Er waren twee hellingen naast elkaar, waar de botters in span schoongemaakt en geteerd werden. Er werden alleen kleine schepen gebouwd. Door de teruggang van de visserij na de afsluiting van de Zuiderzee kreeg de werf steeds minder werk. Als onderdeel van de reconstructie van de Marker haven in het Zuiderzeemuseum zijn ook deze helling en werf hier gereconstrueerd.
Gedetailleerde beschrijving
Werkplaats bestaand uit een ruimte, daarboven een zolder gebruikt voor houtopslag en daarboven een vliering gebruikt voor rietopslag. De hellingschuur stond in Marken tot 1947 tussen de oude en de nieuwe haven, oorspronkelijk op een soort landtong die later doorgegraven werd waardoor de schuur op een eilandje midden tussen de havens en schuin tegenover de haveningang bleef staan. De schuur is toen overgebracht naar het openlucht-museum te Arnhem, waar het naast een huisje uit Marken is herbouwd aan een vijver. In Enkhuizen is de gehele oude Markerhaven uit 1830 aangelegd. Deze was in Marken al in 1837 vergroot en later met een tweede haven ernaast uitgebreid, waarna in 1885 de hellingschuur op de scheiding ertussen kwam. De situatie in Enkhuizen geeft dus die van 1830 tot 1837 weer met de schuur uit 1885. De kopie in Enkhuizen is naar opmetingen in Arnhem en de oude van 1947. De typerende onderbouw is in Arnhem verdwenen. Deze onderbouw was noodzakelijk om bij hoog water toch door te kunnen werken. Vanwege de schepen bij hoog water zijn de hoeken van de schuur beschermd met stootplanken. Bij de bouw in Enkhuizen is vrijwel uitsluitend oud bouwmateriaal toegepast.
Reacties