Datering
Maker
De Zeester
Viskoper motorsteilsteven met bunnen
Gedetailleerde beschrijving
Viskoper motorsteilsteven met bunnen. Kajuit in onderdelen, Hw1 mst -Motor, Hw1 mst, Schoorsteen, Hw1 mst, 2 luchtflessen, Hw1 mst, 1 Heklicht, Hw1 mst, 1 BB-licht incl. bak, -Hw1 mst; -1 SB-licht incl. bak, Hw1 mst; -Vloerdelen, Hw1 mst; -Losse leidingen, Hw1 mst; 1 deurtje vooronder, Hw1 mst. SCHEEPSTYPE: aalboot (steilsteven motorschroefschip met hulpzeil), gebruikt als visinkoopschip. MOTOR: 30 pk Kromhout 2 cyl. EIGENAARS (in chronologische volgorde) naam eigenaar/adres/plaats: Karel Zwaan, Kattenburgerkade, Amsterdam: 1916-1934; R. Jongman, Vollenhove: 1934-1980; Zuiderzeemuseum: 1980-heden. HISTORISCHE BIJZONDERHEDEN: Gegevens van kleinzoon H.J. Zwaan, Amsterdam: Grootvader Karel Zwaan kocht vis in rond de Zuiderzee (Den Oever, Makkum, Enkhuizen). Hij had een viswinkel op de Kattenburgerkade te Amsterdam. De vis van de aalboot werd verkocht op de De Ruyterkade. Hij heeft voor dat doel twee schepen laten bouwen de 'Zeester' en de 'Gesinus'. De 'Zeester' is gebouwd in 1916 in Zwartsluis. Gegevens van de heer Jongman, Vollenhove: In 1934 is het schip gekocht door R. Jongman. Deze had een palingrokerij aan de haven van Vollenhove. Met het schip kochten ze de paling op en in de bunnen bleef de aal levend. Bekend is dat het schip zeer zeewaardig was. Zo is, op de bewuste februaridag van de stormramp in 1953, de aalboot uitgevaren bij de Lemmer richting Amsterdam. Het water spoelde over het schip en als een ware onderzeeër bereikte het schip de overkant. De Lemmerboot moest echter omkeren naar de haven. Totaal kon er 12.000 pond aal mee vervoerd worden. Vroeger heeft er op het schip een mast gestaan met een hulpzeil. Tot 1977 is er aal vervoerd met dit schip.
Reacties