Datering

Willy Petronella

Gedetailleerde beschrijving

Praam met mast en zeil plus 1 helmstok Type: Praam. Bouwjaar:1913. Ontwerper: Heemskerk Werf: Heemskerk . Werf plaats: Roelofarendsveen Motor: Buitenboord. Motor type: Materiaal romp: Eikenhout. Materiaal kajuit: - . Materiaal zeil: Dacron Onderwaterschip: Kiel: Plaquette nummer: 1123 Zeil nummer:Categorie: X Afmetingen: Lengte stevens: 7,80 m. Breedte berghout: 1,80 m. Diepgang: 0,25 m. Masthoogte water: 0,00 m Oppervlakte grootzeil: 18,00 m2 Oppervlakte fok: 4,50 m2. Oppervlakte botterfok: 0,00 m2. Oppervlakte kluiver: 0,00 m2 Oppervlakte totaal: 22,50 m2. Oppervlakte overig: 0,00 m2. Bron: Stichting Stamboek. Initialen in boot: G.B.N. in rode letters op een wit vlak.

Identificatie
Titel
Willy Petronella
Objectnummer
026318
Objectcategorie
Vaartuigen
Objecttype
  • praam
    Gestrekt plat binnenschip met vlakke bodem. dat vooral in de Nederlanden werd gebruikt. Varianten met eigen kenmerken zijn vaak naar de bouwplaats vernoemt (Hoogeveense praam, Drentsepraam enz.).Een gestrekt, plat binnenschip met vlakke bodem dat vanaf de middeleeuwen veel in Noord-Europa werd gebruikt. (AAT)Stretched flat-bottomed barge. which was mainly used in the Netherlands. Variants with their own characteristics were often named after the place of construction (Hoogeveen praam, Drentsepraam, etc.).
Persistente URL
http://hdl.handle.net/21.12111/zzm-collect-90930
Werk
Breedte
186 cm
Lengte
780 cm
Museum
Zuiderzeemuseum Enkhuizen
Vervaardiging
Datering
Materiaal
  • eikenhout
    Eiken is het hout van de Quercus robur. Het hout is hard en goed bestand tegen water. Het is in Noord-Europa op grote schaal gebruikt in de bouw, voor schepen, meubels en panelen. (Conservation Dictionary)Eikenhout is het hout van de eikenboom. Eikenhout is een zeer duurzame houtsoort met wijde poriën, en met brede glinsterende spiegels wanneer het dosse gezaagd is. Het is belangrijk materiaal voor balken, kappen, kozijnen, deuren, betimmeringen e.d.. Tot in de 17e zeer algemeen toegepast, tegenwoordig door schaarste kostbaar en als timmerhout vrijwel geheel door naaldhout verdrongen. Het laat zich goed besnijden en is daarom geschikt voor het maken van meubels. Voor betimmeringen gebruikte men graag wagenschot en gekloofde planken. Eikenhout werd doorgaans aangeduid naar de plaats van herkomst of naar de doorvoerhaven: bv. Deventer hout, Zutphense planken, Hasselts hout (aangevoerd langs de Overijsselse Vecht), Rijns eiken, Wezels hout (langs de Lippe, Ruhr en Rijn aangevoerd), Brabants hout. Noords eikenhout kwam uit Noord-Duitsland en de Oostzeelanden. In Oost-Nederland werd veel inlands eiken verwerkt. Thans is er in hoofdzaak Frans, Westfaals en Slavonisch eiken in de handel. (Haslinghuis)Oak is the wood of Quercus robur. The wood is hard and highly resistant to water. It has been widely used in northern Europe in construction, for ships, furniture and panels. (Conservation Dictionary)Oak wood is the wood of the oak tree. Oak is a very durable type of wood with wide pores, and with wide glistening mirrors when cut on the dead end. It is important material for beams, hoods, frames, doors, paneling and the like. Very widely used until the 17th century, nowadays it is expensive due to its scarcity and almost completely replaced by softwood. It is easy to cut and therefore suitable for making furniture. For paneling, people liked to use wagon shot and split planks. Oak wood was usually designated by its place of origin or transit port: e.g. Deventer wood, Zutphen planks, Hasselt wood (supplied along the Overijsselian Vecht), Rhenish oak, Wesel wood (supplied along the Lippe, Ruhr and Rhine rivers), Brabant wood. Nordic oak wood came from northern Germany and the Baltic countries. In the eastern Netherlands a lot of native oak was processed. Nowadays mainly French, Westphalian and Slavonian oak is in trade. (Haslinghuis)
Aankoop & Licentie
Verworven
schenking 13 november 2013
Licentie
BY-SA
Locaties
  • Rotterdam

Trefwoorden