Datering

Staverse jol

Staverse jollen zien er anders uit dan de meeste oorspronkelijk Nederlandse scheepstypen. Ze hebben een spiegel en een lange doorlopende kiel in plaats van zijzwaarden.

Gedetailleerde beschrijving

NAAM/NUMMER: ALGEMEEN: volmodel, getuigd met zeilen, op standaard. SCHAAL: ca. 1:10. TECHNIEK: op spanten gebouwd; opschriften: TUIGAGE: mast(en) met staand want: vaste gelakte mast zwart boven de hommer met massieve voorstag op zwarte botteloef. Op de mastkoker 4 klampen en 2 oranje rollieren met pal en haak. zeilen met rondhouten en lopend want: GROOTZEIL: bruin, met genaaide banen // achterlijk, aangenaaide lijken en versterkte hoeken, 5 rakbanden, 2 rijen reefogen, onderste rij met reefknuttels. Rechte gelakte gaffel, giek, kraanlijn, gebroken piekeval, klauwval, neerhaler, schoot op ijzeren overloop. STAGFOK: bruin, met genaaide banen // achterlijk, aangenaaide lijken, 4 gei-ogen aan achterlijk, 2 gei-haken aan voorlijk, 11 leuvers, 1 val, 2 schoten. KLUIVER: bruin, vliegend, met genaaide banen // achterlijk, aangenaaide lijken, val, 1 schoot. Halshoek met haak op de nok van de kluiverboom. Kluiverboom met vierkant einde wordt bevestigd in een ronde en een vierkante ring op de voorsteven. ROMP: gelakt, zwart onder de waterlijn, karveel gebouwd met vaste plecht. Kielbalk met stevens, voorsteven met snars, inclusief vlak 9 gangen, boeisel. Groen binnenboeisel, groene achterdoft. Losse bruine vloerdelen. Op het boeisel aan weerszijden 2 roeidollen, de achterste aan bb. ontbreekt. ROER: aangehangen, 3 vingerlingen, zwart beslag, groene roerkop, groen helmhout. GRONDTAKEL: Bronzen stokanker zg. admiraliteitspatent, met tros aan sluiting door de voorsteven. VERBLIJVEN: Vooronder, luik in voorplecht, schuifdeur in mastschot, grijze banken aan bb. en sb. LOSSE ONDERDELEN: 1 roeiriem, 1 pikhaak, 1 dunne vaarboom, 1 dikke gebroken vaarboom, 1 hoosvat. VLAGGEN EN WIMPELS: blauwe vaan aan wit scheerhout met witte masttop. gebroken. STANDAARD/VITRINE: bijbehorende houten standaard. 1 niet bijbehorende windwijzer, 1 niet bijbehorend deel van een roer.

Identificatie
Titel
Staverse jol
Objectnummer
004180
Objectcategorie
Schaalmodellen
Objecttype
  • Staverse jol
    Oorspronkelijk een Fries vissersvaartuig vooral voor de visserij op paling en ansjovis, maar ook op haring en bot. De eerste zijn gebouwd omstreeks 1870, toen de ansjovisvisserij grote opgang maakte. Omstreeks 1951 zijn ze verdwenen. Deze eerste jollen hadden een ronde kop en geen uitstekende onderdelen. Ze waren geheel open. Na 1900 werden ze groter en de overnaadse beplanking werd gladboordig gelegd. De voorsteven was gebogen, het achterschip was gebouwd met een hartvormige, bijna verticaal staande spiegel. Achter de mast was het ruim, waarin eventueel een bun was gebouwd. (aatned.nl)
  • scheepsmodel
    Nabootsing van een vaartuig op klein formaat. (Encyclo.nl)
Persistente URL
http://hdl.handle.net/21.12111/zzm-collect-9830
Werk
Breedte
31.0 cm
Hoogte
113.0 cm
Lengte
104.0 cm
Museum
Zuiderzeemuseum Enkhuizen
Vervaardiging
Datering
Materiaal
  • hout
    Hout is een bouwmateriaal, afkomstig van boomstammen en -takken. Naast merg, spint en schors vormt het daarvan het voornaamste bestanddeel. Ten noorden van de Alpen is hout van oudsher het belangrijkste bouwmateriaal. Onderscheiden worden naaldhout van naaldbomen (dennen, grenen, vuren) en loofhout van loofbomen (eiken, beuken enz.). De stammen werden meestal in het groeigebied gekantrecht en per vlot of in een schip over water vervoerd. De houthandel en -nijverheid concentreerden zich in Nederland vooral in Dordrecht, Amsterdam, Deventer en later ook in de Zaanstreek. Voor regionaal gebruik concentreerde de houthandel zich ook in plaatsen als ’s-Hertogenbosch, Schoonhoven en Tiel. (Haslinghuis)
  • linnen
    Linnen is textiel gemaakt van de vezels van vlas; het wordt onder meer gebruikt als drager voor schilderijen.Linen is textile made from the fibers of flax; it is used as a support for paintings, among other things.
  • touw
    Koord; bundel garen die eerst tot een draad gesponnen wordt, waarna meerdere draden tot een streng of kardeel worden geslagen. Meerdere kardelen bij elkaar vormen een touw.Zwaar koord, tenminste 6,35 mm in diameter, dat is gevormd door twee of meer strengen van natuur- of kunstvezel ineen te draaien. (Toegepaste Kunst Project, RKD)Een touw of koord is een middel om zaken bij elkaar te binden, of om trekkrachten over te brengen. In het laatste geval gebruikt men vaak een dikkere variant, kabel of zeel die bestaat uit ineengedraaide strengen. Dit zijn op hun beurt weer om elkaar heen gedraaide draden of vezels. A rope or cord is a means of tying things together, or of transmitting tensile forces. In the latter case, one often uses a thicker variety, cable or zeel consisting of strands twisted together. These in turn are threads or fibers twisted around each other.Cord; bundle of yarn that is first spun into a thread, after which several threads are beaten into a strand or carbine. Several karparts together form a rope.Heavy cord, at least 6.35 mm in diameter, formed by twisting together two or more strands of natural or artificial fiber. (Applied Arts Project, RKD)Een touw of koord is een middel om zaken bij elkaar te binden, of om trekkrachten over te brengen. In het laatste geval gebruikt men vaak een dikkere variant, kabel of zeel die bestaat uit ineengedraaide strengen. Dit zijn op hun beurt weer om elkaar heen gedraaide draden of vezels.
Aankoop & Licentie
Verworven
overdracht 1 januari 1952
Licentie
BY-SA
Locaties
  • Stavoren
  • Arnhem
Reproductie
Vervaardiger van reproductie
Picturae , Picturae