Identificatie
- Type
- Scheepsregistratie
- Visserijnummer
- SCH 257
- Gemeente
- Scheveningen
- Titel
- SCH 257 Verwachting
- Datum inschrijving
- 1912-01-07
- Objectnummer
- CVR018376
- Museum
- Centraal Visserijregister
- Persistente URL
- http://hdl.handle.net/21.12111/cvr-cvr-40018376
Schip
- Scheepstype
-
- bomschuit
- Dutch fishing vessel for fishing in the North Sea. Built in Scheveningen, Katwijk, Egmond, Noordwijk and Zandvoort, they had a length-to-width ratio of 2:1 and an almost rectangular shape.Dutch fishing vessel for fishing in the North Sea, created around 1700 from the little finger. The length/width ratio was 2:1. The bomb was built on a wide plane of heavy planks lying side by side. The bow was straight with curved foot and it was placed falling on the plane as was the straight stern. The cross-section of the hull was U-shaped. The over-seam planking was set against the side of the plane. The hull was fully covered and fitted with a bun. The wide swords hung amidships. They landed on the beach. The last bomb barge remained in service until 1918. (MARDOC)Dutch flat-bottomed, broad-bodied fishing vessel for fishing in the North Sea. Conjunction of ‘bottom barge’, created around 1700 from the ‘little finger’. The last bomschuit remained in service until 1918. The bomschuit was in use for freshwater and coastal fishing. They landed on the beach (AAT).Nederlands vissersvaartuig voor de visserij op de Noordzee. Ze werden gebouwd in Scheveningen, Katwijk, Egmond, Noordwijk en Zandvoort en hadden een lengte-breedteverhouding van 2:1 en een bijna rechthoekige vorm.Nederlands vissersvaartuig voor de visserij op de Noordzee, omstreeks 1700 ontstaan uit de pink. De lengte/breedte verhouding was 2:1. De bom werd gebouwd op een breed vlak van zware naast elkaar liggende planken. De voorsteven was recht met gebogen voet en deze werd vallend op het vlak geplaatst even als de rechte achtersteven. De dwarsdoorsnede van de romp was U-vormig. De overnaadse beplanking werd tegen de zijkant van het vlak gezet. De romp was geheel gedekt en voorzien van een bun. De brede zwaarden hingen midscheeps. Ze landden op het strand. De laatste bomschuit bleef in de vaart tot 1918. (MARDOC)Nederlands platbodemd, breedgebouwd vissersvaartuig voor de visserij op de Noordzee. Samentrekking van 'bodemschuit', omstreeks 1700 ontstaan uit de 'pink'. De laatste bomschuit bleef in de vaart tot 1918. De bomschuit was in gebruik voor de versharing- en kustvisserij. Ze landden op het strand. (AAT)
-
- Type visserij
- Zeevisscherij
- Volume
- 116 m3
Werf & Eigenaar
- Bouwjaar
- Eigenaren
-
Knoester, Jasper
Scheveningen
Aankoop & Licentie
- Verworven
- kopie 1 januari 2018
- Licentie
- BY-SA
Locaties
- Scheveningen
Uit de Zuiderzeecollectie
Gerelateerd
-
Centraal Visserijregister
SCH 257 Coba
-
Centraal Visserijregister
SCH 257 Cor en Annie
-
Centraal Visserijregister
SCH 112 Verwachting
-
Centraal Visserijregister
SCH 18 Verwachting
-
Centraal Visserijregister
SCH 20 Verwachting
-
Centraal Visserijregister
SCH 68 Verwachting
-
Centraal Visserijregister
SCH 85 Verwachting
-
Centraal Visserijregister
SCH 85 Verwachting
-
Centraal Visserijregister
SCH 24 Verwachting
-
Centraal Visserijregister
SCH 24 Verwachting
-
Centraal Visserijregister
SCH 42 Verwachting
-
Centraal Visserijregister
SCH 43 Verwachting
-
Centraal Visserijregister
SCH 44 Verwachting
-
Centraal Visserijregister
SCH 52 Verwachting
-
Centraal Visserijregister
SCH 55 Verwachting
-
Centraal Visserijregister
SCH 56 Verwachting
-
Centraal Visserijregister
SCH 56 Verwachting
-
Centraal Visserijregister
SCH 108 Verwachting
-
Centraal Visserijregister
SCH 108 Verwachting
-
Centraal Visserijregister
SCH 112 Verwachting
Reacties