Datering
Maker onbekend
De verlossing van Petrus
Gedetailleerde beschrijving
Paneel samengesteld uit drie liggende gestapelde planken. Donker interieur met getralied raam en twee rondbogige doorgangen. In de rechter doorgang hangt een lantaarn die de ruimte verlicht. In de linker doorgang bevinden zich een engel en man met een boek onder zijn arm. In de binnenruimte bevinden zich zeven mannen in rustende toestand en één man die door het raam kijkt dat uitzicht biedt op een kamer waarin een vrouw ligt te slapen. Vier van de acht mannen in het middelste vertrek dragen soldatenuitrusting (helm, curas, lans, schild).De verlossing van Petrus Het blijkt een vrij exacte kopie te zijn naar een prent van Jan van der Straet die in 1582 is uitgegeven als onderdeel van een serie prenten met belangrijke passages uit het leven van de apostelen de Acta Apostolorum. Jan van der Straet (informatie van internet) Joannes Stradanus (Brugge, 1523 - Florence, 3 november 1605) (ook: Jan van der Straet, Giovanni della Strada, Giovanni Stradano, Giovanni Stratensis) was een Vlaams kunstschilder, verbonden aan het hof van de Medici in Florence. Hij is ook bekend als ontwerper van gravures en wandtapijten. Stradanus werd als kunstschilder opgeleid door zijn vader en vanaf 1537 door Pieter Aertsen in Antwerpen. In 1545 werd Stradanus toegelaten tot het Antwerpse Sint-Lucasgilde. Florence Kort voor 1550 reisde hij via Lyon naar Italië. Hij bracht een aantal maanden door in Venetië en vestigde zich vervolgens Florence. Daar werkte Stradanus in opdracht van groothertog Cosimo I de' Medici aan ontwerpen voor wandtapijten. Van1550 tot 1553 werkte Stradanus als assistent van Francesco Salviati aan de Belvédère-galerij in het Vaticaan. Vanaf 1553 werkte Stradanus in Florence voor Giorgio Vasari. Onder diens leiding werkte hij mee aan de herinrichting van het hertogelijk paleis Palazzo Vecchio. Hij ontwierp wandtapijten en schilderde er de fresco's in het "Sala della Gualdrara". Zijn portret is, samen met dat van Giorgio Vasari, als blijk van waardering opgenomen op het plafond van de Salone dei Cinquecento. Hij voegde in de periode 1570-1572 twee schilderijen toe aan de Studiolo van Francesco I in het Palazzo Vecchio, waaronder "Het atelier van de alchemist". Hij schilderde ook grote altaarstukken voor verschillende kerken in Florence: Santa Croce, Santissima Annunziata, Santa Maria Novella en Santo Spirito. In al zijn schilderijen zoekt hij een evenwicht tussen het Vlaamse realisme en de elegante, maar toch maniëristische stijl van de Italiaanse schilders Giorgio Vasari, Francesco Salviati en Agnolo Bronzino. Over de voorstellingskeuze: Volgens Hall's Iconografisch Handboek blijkt dat deze episode werd beschouwd als een symbool van de toekomstige verlossing van de vervolgde kerk. Dit zou mogelijk ook iets kunnen zeggen over de eigenaar die dit werk bestelde. Gezien de datering van de prent zou het ook nog mogelijk zijn dat het een relatief vroeg werk betreft. M.H. Steemers, Enkzicht Restauratieatelier. Restauratorlid van Restauratoren Nederland Geregistreerd bij het Nederlands Restauratoren Register - meubelen en hout.
Reacties