Datering
Maker Georgius Henderikus van der Meulen

G.H. van der Meulen - aquarel met voorstelling van de werf op Schilkampen.

Schilderij. Aquarel met voorstelling van de scheepswerf van Drijver op Schilkampen bij Leeuwarden, op de splitsing van het Vliet en het Kurkemeer.
Georgius Henderikus van der Meulen, roepnaam George, werd geboren op 27 december 1889 te Leeuwarden als zoon van Johannes Christoffel van der Meulen (koopman) en Anna Catharina Antonia Swildens. Hij trouwde op 26 januari 1928 te Leeuwarden met Tjerkje Wassenaar (Leeuwarden 1898 - Leeuwarden 30 november 1975). In zijn huwelijksakte wordt hij, net als zijn vader, omschreven als koopman. George was met zijn broers medefirmant in het familiebedrijf 'NV Glas, Steen en Verfhandel voorheen L.J. van der Meulen' toen dit bedrijf in 1929 grotendeels afbrandde en failliet ging. Hierna verdiende hij verder zijn brood als kunstschilder. Als schilder komt G.H. van der Meulen in de lexicons van Nederlandse kunstenaars echter niet voor. Vanaf zijn 15e schilderde en tekende George. Hij was autodidact en gaf tijdens en na de Tweede Wereldoorlog ook af en toe teken- en schilderles. Hij schilderde in de stijl van de Haagse school en voornamelijk landschappen en stads- en dorpsgezichten.. Het werk van van der Meulen verkocht goed en hij werkte veel in opdracht. Met collega-kunstschilders Johannes Elzinga, Andries en Bouke van der Sloot, Piet Hein van Asperen, Rob Röhrkohl en Dick Osinga verenigde Van der Meulen zich in 'De Horizon'. Dat hij relatief onbekend bleef kwam door zijn eigen afkeer van publiciteit en reclame. Vanaf ca 1932 exposeerde Van der Meulen wel met enige regelmaat. (Bron: H. Jorna 2007) G.H. van der Meulen stierf te Leeuwarden op 12 september 1951. Op een werk dat momenteel in eigendom is van een particulier in Duitsland staat aan de achterzijde een stempel met het opschrift: "G.H. van der Meulen / Kunstschilder / Kwartelstr. 40, Leeuwarden".
Literatuur: - H. Jorna, Georgius Henderikus van der Meulen, een vergeten schilder, in: Leovardia nr. 24 (september 2007) pp. 24-27)

Identificatie
Titel
G.H. van der Meulen - aquarel met voorstelling van de werf op Schilkampen.
Objectnummer
FSM-1990-353
Objecttype
  • Aquarellen
    Schildering gemaakt met in water gesuspendeerd pigment dat met een penseel is aangebracht op een gewoonlijk papieren drager.
  • Schilderijen
    Geschilderde voorstellingen op panelen of opgespannen doek, meestal van draagbaar formaat. Vooral te onderscheiden van 'muurschilderingen' en 'verluchtingen' in manuscripten.Geschilderde voorstellingen op panelen of opgespannen doek, meestal van draagbaar formaat. Vooral te onderscheiden van 'muurschilderingen' en 'verluchtingen' in manuscripten. (AAT-Ned)
  • Stadsgezichten
    Moderne benaming voor een conceptie die in de renaissance opkwam. Van invloed waren de perspectiefstudie uit die periode van b.v. Serlio, en tuinaanleg zoals van Bramante. In de barok wordt de stad gezien als een interieur, zodat de opbouw van straten, pleinen en wijken wordt waargenomen met betrekking tot verschillende elementen. Dat zijn de begrenzing, de afsluiting (straatwanden, bochtig of strak verloop, voorsprongen, overbouwing door luchtbruggen enz.) dan wel openingen (perspectieven, vergezichten). Men spreekt van een gesloten en een open stadsbeeld. Het eerste was vooral eigen aan de m.e. steden en werd in de renaissance met opzet vooral esthetisch gecultiveerd. Het open stadsbeeld is daarentegen uit op verre horizonten, zoals in de slotpleinen van Versailles en Karlsruhe en op het Place de la Concorde te Parijs. Sinds c. 1900 zijn in veel landen stedelijke verordeningen uitgevaardigd voor de bescherming van het stadsbeeld. De Nederlandse Monumentenwet van 1961 opende de mogelijkheid een stadsgezicht te beschermen. (Haslinghuis)Modern name for a conception that emerged in the Renaissance. Of influence were the perspective study of the period by e.g. Serlio, and landscaping such as by Bramante. In the Baroque, the city is seen as an interior, so the construction of streets, squares and neighborhoods is observed with respect to different elements. These are the boundaries, the closures (street walls, curved or tight course, forebodings, overbuilding by air bridges, etc.) or openings (perspectives, vistas). One speaks of a closed and an open cityscape. The first was mainly characteristic of m.e. cities and was deliberately cultivated in the Renaissance mainly aesthetically. The open cityscape, on the other hand, is out for distant horizons, as in the palace squares of Versailles and Karlsruhe and on the Place de la Concorde in Paris. Since c. 1900, urban ordinances have been enacted in many countries for the protection of the cityscape. The Dutch Monuments Act of 1961 opened the possibility of protecting a cityscape. (Haslinghuis)
Persistente URL
http://hdl.handle.net/21.12111/fsm-collect-1000007066
Over
Onderwerpen
  • Scheepsbouw
    De vaardigheid of het bedrijf van het bouwen van schepen. (AAT-Ned)
  • Schilkampen
  • Leeuwarden
Werk
Breedte
cm
Hoogte
32.0 cm
Lengte
42.0 cm
Museum
Fries Scheepvaart Museum
Vervaardiging
Maker
  1. Georgius Henderikus van der Meulen
Datering
Materiaal
  • Papier
    Verwijst in het algemeen naar alle typen vervilte vellen of weefsels die bestaan uit vezels, die uit in water gedompelde pulp zijn gevormd en gedroogd op een fijn schepraam. De vezels kunnen dierlijk zijn, zoals haar, zijde of wol, of mineraal, bijvoorbeeld asbest. Ook kunstvezels zijn een mogelijkheid. Het meeste papier wordt echter gemaakt van plantenvezels van bijvoorbeeld houtpulp, gras, katoen, linnen en stro. (Project Fotografie)Refers generally to all types of thin matted or felted sheets or webs of fiber formed and dried on a fine screen from a pulpy water suspension. The fibers may be animal, such as hair, silk or wool, or mineral, such as asbestos, or synthetic. However most paper is made from cellulosic plant fiber, such as from wood pulp, grass, cotton, linen, and straw.
Aankoop & Licentie
Licentie
BY-SA

Trefwoorden