Datering
Maker P. & S. Dijkstra
Huls van een Engelse granaat met afbeelding van de Waterpoort.
Huls van een Engels granaat. Met graveerwerk versierd: boven en onder twee palmetranden en daar tussenin een afbeelding van de Waterpoort te Sneek. Boven deze afbeelding de tekst '15 april 1945' en eronder 'SNEEK BEVRIJD'. Op de andere kant, omgeven door gestippelde krullen '27 JULI 1945'. De bovenrand is geschulpt.
De granaat is van Britse makelij. Na de bevrijding bewerkte koperslagerij Dijkstra uit Sneek de hulzen van deze granaten als herinnering aan de Bevrijding. Koper was in en vlak na de oorlog moeilijk verkrijgbaar.
Deze granaathuls is op 27 juli 1945 door Wiebe Lolles Nauta (geboren Elahuizen 31 aug. 1897, overleden Sneek 1964) gegeven aan zijn toenmalige vrouw H. Nauta-Brinks (Wiebe Nauta is drie maal getrouwd geweest), die op die dag haar verjaardag vierde.
In 1914 startte koperslager Klaas Dijkstra (1895-1969) in zijn ouderlijk huis in de Kloosterdwarsstraat een eigen atelier. Hij had zijn ervaring opgedaan bij de bekende zilversmid Thijs de Haas. Het bedrijf groeide snel en het personeelsbestand groeide naar 22 personen waaronder zijn broers, zuster en vader. Een belangrijke klant was Douwe Egberts, die producten van Dijkstra aanbood voor koffie- en theepunten. Deze voorwerpen werden gemerkt als “Friesche Koper Kunst” waardoor zij te onderscheiden waren van de in opdracht vervaardigde stukken.
In 1929 kelderde de economie en daarmee de vraag naar koperen luxe-artikelen. Ook Douwe Egberts nam geen producten meer af. Klaas verliet het bedrijf en zijn broers Piet (1896-1966)en Sander (1901-1940) Dijkstra namen in 1937 het afgeslankte bedrijf over. Zij merkten hun voorwerpen met het merk “P&S Dijkstra” Na de dood van Sander in 1940 ging Piet Dijkstra verder met de uit het eigen bedrijf afkomstige ciseleur Hendrik Ferwerda.
In 1944 kwam Jan Dijkstra (1928-2005) in dienst bij zijn vader Piet. Later nam hij de zaak over. Jaarlijks werd er o.a. door hem een koperen koekepan gemaakt voor de Sneker Panschipper.
literatuur:
- Jaarboek Fries Scheepvaart Museum 1995, p. 30-31
Reacties