Datering
Maker P. & S. Dijkstra
Huls van een Engelse granaat met afbeelding van de Waterpoort.
Huls van een Engels granaat. Verchroomd en met graveerwerk versierd: boven en onder palmetranden en daar tussenin een afbeelding van de Waterpoort te Sneek. Boven deze afbeelding de tekst '14 April 1945' en eronder 'Sneek bevrijd'. Op de andere kant een bloemmotief. De bovenrand is geschulpt.
De granaat is van Britse makelij. Na de bevrijding bewerkte koperslagerij Dijkstra uit Sneek de hulzen van deze granaten als herinnering aan de Bevrijding. Koper was in en vlak na de oorlog moeilijk verkrijgbaar. Vreemd detail is de datu die Dijkstra in de Huls aanbracht. Sneek is bevrijd op 15 april 1945 en niet zoals deze huls doet vermoeden op 14 april. Op 14 april verlieten de eerste Duitse soldaten de stad maar de Canadese bevrijders arriveerden pas de volgende dag.
In 1914 startte koperslager Klaas Dijkstra (1895-1969) in zijn ouderlijk huis in de Kloosterdwarsstraat een eigen atelier. Hij had zijn ervaring opgedaan bij de bekende zilversmid Thijs de Haas. Het bedrijf groeide snel en het personeelsbestand groeide naar 22 personen waaronder zijn broers, zuster en vader. Een belangrijke klant was Douwe Egberts, die producten van Dijkstra aanbood voor koffie- en theepunten. Deze voorwerpen werden gemerkt als “Friesche Koper Kunst” waardoor zij te onderscheiden waren van de in opdracht vervaardigde stukken.
In 1929 kelderde de economie en daarmee de vraag naar koperen luxe-artikelen. Ook Douwe Egberts nam geen producten meer af. Klaas verliet het bedrijf en zijn broers Piet (1896-1966)en Sander (1901-1940) Dijkstra namen in 1937 het afgeslankte bedrijf over. Zij merkten hun voorwerpen met het merk “P&S Dijkstra” Na de dood van Sander in 1940 ging Piet Dijkstra verder met de uit het eigen bedrijf afkomstige ciseleur Hendrik Ferwerda.
In 1944 kwam Jan Dijkstra (1928-2005) in dienst bij zijn vader Piet. Later nam hij de zaak over. Jaarlijks werd er o.a. door hem een koperen koekepan gemaakt voor de Sneker Panschipper.
literatuur:
- Jaarboek Fries Scheepvaart Museum 1995, p. 30-31
Reacties