Datering
Maker Onbekend

Prijsbeker van speedboot-racen in Harlingen, 1959.

Prijsbeker. Houten voet. Deksel waarvan de knop ontbreekt. In de beker de inscriptie 'Speedboatwedstrijd / Harlingen / 12-9-59 / 1e Pr.'.
De prijsbeker is afkomstig uit de prijzencollectie van scheepswerf Ton Bodewes te Franeker. Waarschijnlijk is E. Hunger de stuurman geweest van de speedboot die op naam stond van Scheepswerf Ton Bodewes te Franeker. Uit de beker van het Fries Kampioenschap van 1959 blijkt dat: die werd gewonnen op naam van de werf, waarbij vermeld stond dat E. Hunger de stuurman was (zie inv.nr. 1995-021).
literatuur: - Jaarboek Fries Scheepvaart Museum 1995, p. 23

Identificatie
Titel
Prijsbeker van speedboot-racen in Harlingen, 1959.
Objectnummer
FSM-1995-022
Objecttype
  • Prijsbekers
  • Bekers
    Een cilindervormig voorwerp waaruit je kunt drinken.A cylindrical object from which to drink.
  • Sportprijzen
Persistente URL
http://hdl.handle.net/21.12111/fsm-collect-1000009250
Over
Onderwerpen
  • Speedboten
  • Motorboten
  • Franeker
  • Harlingen
Werk
Breedte
cm
Hoogte
125.0 cm
Lengte
cm
Museum
Fries Scheepvaart Museum
Vervaardiging
Maker
  1. Onbekend
Datering
Materiaal
  • Metaal
    Alle leden van een grote groep stoffen die meestal een kenmerkende glans vertonen. Het zijn goede geleiders van elektriciteit en warmte, ze zijn ondoorschijnend, kunnen smelten en zijn meestal pletbaar of kneedbaar. (Project Fotografie)Any of a large group of substances that typically show a characteristic luster, are good conductors of electricity and heat, are opaque, can be fused, and are usually malleable or ductile. (Project Fotografie)Een metaal is een materiaal dat in vaste vorm kristallijn is, ondoorzichtig, smeedbaar, pletbaar en een goede geleider van warmte en stroom. (Conservation Dictionary)
  • Hout
    Hout is een bouwmateriaal, afkomstig van boomstammen en -takken. Naast merg, spint en schors vormt het daarvan het voornaamste bestanddeel. Ten noorden van de Alpen is hout van oudsher het belangrijkste bouwmateriaal. Onderscheiden worden naaldhout van naaldbomen (dennen, grenen, vuren) en loofhout van loofbomen (eiken, beuken enz.). De stammen werden meestal in het groeigebied gekantrecht en per vlot of in een schip over water vervoerd. De houthandel en -nijverheid concentreerden zich in Nederland vooral in Dordrecht, Amsterdam, Deventer en later ook in de Zaanstreek. Voor regionaal gebruik concentreerde de houthandel zich ook in plaatsen als ’s-Hertogenbosch, Schoonhoven en Tiel. (Haslinghuis)
Aankoop & Licentie
Licentie
BY-SA

Trefwoorden