Datering
Maker Onbekend

Diorama met havengezicht: sleepboot, volschip en een havenhoofd.

Scheepsdiorama. Havenhoofd met stoomsleepboot (kotter) en driemastvolschip. Het schip heeft tussen de eerste en tweede mast een dekhuis en tussen de tweede en de derde mast een luikhoofd. In de voorste mast een Rotterdamse vlag (groen-wit-groen). Op de tweede mast een rode wimpel en op de derde mast een serie gefingeerde seinvlaggen. Het achterschip is even scherp als de voorsteven. De zee is van stopverf gemaakt. Op de zij- en achterkanten is een blauwe lucht geschilderd. De kast is aan de buitenzijde in houtimitatie beschilderd. De voorzijde is scharnierend.
literatuur: - Jaarboek Fries Scheepvaart Museum 1985, p. 29

Identificatie
Titel
Diorama met havengezicht: sleepboot, volschip en een havenhoofd.
Objectnummer
FSM-1985-152
Objecttype
  • Panorama-modellen
  • Diorama's
    Een diorama is een (vaak museale) opstelling waarbij voorwerpen zodanig staan opgesteld dat er een indruk van een mogelijke werkelijkheid wordt getoond. (Wikipedia)
Persistente URL
http://hdl.handle.net/21.12111/fsm-collect-1000011859
Over
Onderwerpen
  • Kotters
    Schip met één mast en achter de mast een zeil met rechte gaffel en giek en voor de mast een stagfok en kluivers.Relatively small sailing vessels with a deck, resembling a sloop, with one mast and a bowsprit on which, usually two, mainsails are set, but whose mast is further aft. (AAT)Relatief kleine zeilschepen met een dek, lijkend op een sloep, met één mast en een boegspriet waarop, meestal twee, grootzeilen staan, maar waarvan de mast verder naar achteren staat. (AAT)
  • Sleepboten
    Vrij kleine, krachtige schepen, die worden gebruikt om schepen op zee en dekschuiten te slepen, of om te assisteren in en rond een haven, bijvoorbeeld bij het aanleggen. Gebruik 'duwboten' voor koopvaardijschepen die hele groepen dekschuiten slepen. (aatned.nl)A service craft built to provide an independent source of propulsion for other vessels, specifically for those disabled by breakdown, those built as dumb vessels, and for sailing vessels becalmed by lack of wind or short of a crew. Although once propelled by oars or sweeps, steam and later diesel power were adopted at the earliest possible date on grounds of efficiency. Tugs may be divided into those optimised for manoeuvrability within harbours and those incorporating power for long-distance towing. The former commonly formerly used paddles, but now regularly incorporate specialised power transfer systems (Schneider propellers and Kort nozzles) operating under automatic control. Both types may be fitted with firefighting equipment and/or helicopter platforms
  • Volschepen
Werk
Breedte
71.0 cm
Hoogte
41.0 cm
Lengte
cm
Museum
Fries Scheepvaart Museum
Vervaardiging
Maker
  1. Onbekend
Datering
Materiaal
  • Hout
    Hout is een bouwmateriaal, afkomstig van boomstammen en -takken. Naast merg, spint en schors vormt het daarvan het voornaamste bestanddeel. Ten noorden van de Alpen is hout van oudsher het belangrijkste bouwmateriaal. Onderscheiden worden naaldhout van naaldbomen (dennen, grenen, vuren) en loofhout van loofbomen (eiken, beuken enz.). De stammen werden meestal in het groeigebied gekantrecht en per vlot of in een schip over water vervoerd. De houthandel en -nijverheid concentreerden zich in Nederland vooral in Dordrecht, Amsterdam, Deventer en later ook in de Zaanstreek. Voor regionaal gebruik concentreerde de houthandel zich ook in plaatsen als ’s-Hertogenbosch, Schoonhoven en Tiel. (Haslinghuis)
Aankoop & Licentie
Licentie
BY-SA

Trefwoorden