Datering
Maker Arent Nijland

Dr. A. Nijland - schilderij van de Noorderpoortsbrug te Sneek.

Schilderij. Olieverf op doek. Gezicht op de Noorderpoortsbrug te Sneek. Op de brug lopen enkele mensen. Rechts is een trapje te zien dat afdaalt naar de gracht. Een vrouw staat daar de was te doen. Op de achtergrond bomen.
Dr. Arent Nijland, geboren 4 december 1842 te Stad Delden, Overleden te Sneek op 15 januari 1902. Hij werd in 1871 benoemd tot leraar Wiskunde, Natuurkunde en Werktuigbouw aan de H.B.S. te Sneek (Sneeker Courand 20 sep. 1871). Zijn wijze van lesgeven was niet onomstreden, getuige de ingezonden stukken daarover in de Sneeker Courant van 5 en 12 aug. 1874. In 1893 werd hij eervol ontslagen (Sneeker Courant 11 okt. 1893). Nijland bleef wonen in Sneek. Vele malen gaf hij (volks)lezingen voor het Natuurkundig Genootschap Sneek (1871 tot 1901). Voorts werd hij in 1889 voorzitter van de Floraliavereniging. Hij overleed in januari 1902 (overlijdensbericht in de Sneeker Courant van 18 jan. 1902).

Identificatie
Titel
Dr. A. Nijland - schilderij van de Noorderpoortsbrug te Sneek.
Objectnummer
FSM-G-113
Objecttype
  • Schilderijen
    Geschilderde voorstellingen op panelen of opgespannen doek, meestal van draagbaar formaat. Vooral te onderscheiden van 'muurschilderingen' en 'verluchtingen' in manuscripten.Geschilderde voorstellingen op panelen of opgespannen doek, meestal van draagbaar formaat. Vooral te onderscheiden van 'muurschilderingen' en 'verluchtingen' in manuscripten. (AAT-Ned)
  • Stadsgezichten
    Moderne benaming voor een conceptie die in de renaissance opkwam. Van invloed waren de perspectiefstudie uit die periode van b.v. Serlio, en tuinaanleg zoals van Bramante. In de barok wordt de stad gezien als een interieur, zodat de opbouw van straten, pleinen en wijken wordt waargenomen met betrekking tot verschillende elementen. Dat zijn de begrenzing, de afsluiting (straatwanden, bochtig of strak verloop, voorsprongen, overbouwing door luchtbruggen enz.) dan wel openingen (perspectieven, vergezichten). Men spreekt van een gesloten en een open stadsbeeld. Het eerste was vooral eigen aan de m.e. steden en werd in de renaissance met opzet vooral esthetisch gecultiveerd. Het open stadsbeeld is daarentegen uit op verre horizonten, zoals in de slotpleinen van Versailles en Karlsruhe en op het Place de la Concorde te Parijs. Sinds c. 1900 zijn in veel landen stedelijke verordeningen uitgevaardigd voor de bescherming van het stadsbeeld. De Nederlandse Monumentenwet van 1961 opende de mogelijkheid een stadsgezicht te beschermen. (Haslinghuis)Modern name for a conception that emerged in the Renaissance. Of influence were the perspective study of the period by e.g. Serlio, and landscaping such as by Bramante. In the Baroque, the city is seen as an interior, so the construction of streets, squares and neighborhoods is observed with respect to different elements. These are the boundaries, the closures (street walls, curved or tight course, forebodings, overbuilding by air bridges, etc.) or openings (perspectives, vistas). One speaks of a closed and an open cityscape. The first was mainly characteristic of m.e. cities and was deliberately cultivated in the Renaissance mainly aesthetically. The open cityscape, on the other hand, is out for distant horizons, as in the palace squares of Versailles and Karlsruhe and on the Place de la Concorde in Paris. Since c. 1900, urban ordinances have been enacted in many countries for the protection of the cityscape. The Dutch Monuments Act of 1961 opened the possibility of protecting a cityscape. (Haslinghuis)
Persistente URL
http://hdl.handle.net/21.12111/fsm-collect-1000012623
Over
Onderwerpen
  • Noorderpoort
  • Poorten
    Poorten zijn de delen van een omheining die toegang geven tot een terrein zoals een klooster, kasteel, hofje, tuin of begraafplaats. De poort is meestal uitgevoerd in steen (gemetseld of natuursteen). De poort vormt een van de grond opgaande opening in een muur(deel) en is boogvormig of horizontaal afgedekt. De poort kan een deur of hek bevatten. (Haslinghuis)
  • Sneek
Werk
Breedte
cm
Hoogte
37.0 cm
Lengte
49.0 cm
Museum
Fries Scheepvaart Museum
Vervaardiging
Maker
  1. Arent Nijland
Datering
Materiaal
  • Olieverf
    Een verfstof waarin drogende olie als drager voor het pigment fungeert. (AAT-Ned)
Aankoop & Licentie
Licentie
BY-SA

Trefwoorden