Datering
Maker Stork Kwant

Mallen voor het gieten van scheepstelegrafen, gebruikt door Stork Kwant te Sneek.

Twee sets mallen voor het gieten van scheepstelegrafen. De mallen zijn van hout. Er zijn twee telegraafstanders en twee telegraafhuizen. De mallen zijn genummerd.
De mallen zijn gemaakt door machinefabriek Stork Kwant te Sneek. De houten mallen werden gebruikt voor het gieten van metaal. Met de mal werd een afdruk gemaakt in bevochtigd zand. Daarin werd het metaal gegoten. Een scheepstelegraaf is een instrument waarmee bepaalde orders van de brug af naar andere delen van het schip kunnen worden overgebracht. De bediening vindt plaats door een handgreep met wijzer op de gewenste order in te stellen. De order, die door gerinkel van een bel of door inwerkingstelling van een claxon en het overgaan van een wijzer in de machinekamer hoord- en zichtbaar wordt, wordt aldaar ook door middel van het overhalen van een handgreep herhaald. Op de brug kan met aan het overgaan van een kleine wijzer zien of de order goed werd ontvangen. Orders kunnen zijn: volle kracht, halve kracht. langzaam, let op, stop, etc.

Identificatie
Titel
Mallen voor het gieten van scheepstelegrafen, gebruikt door Stork Kwant te Sneek.
Objectnummer
FSM-1999-131
Objecttype
  • Scheepstelegrafen
  • Scheepsmotoren
    Een scheepsmotor is motor, die geschikt is om aan boord van een vaartuig gebruikt te worden, meestal is dit een dieselmotor in welk geval men spreekt van een scheepsdiesel. Een scheepsmotor is motor, die geschikt is om aan boord van een vaartuig gebruikt te worden, meestal is dit een dieselmotor in welk geval men spreekt van een scheepsdiesel.
Persistente URL
http://hdl.handle.net/21.12111/fsm-collect-1000016277
Werk
Breedte
cm
Hoogte
cm
Lengte
cm
Museum
Fries Scheepvaart Museum
Vervaardiging
Maker
  1. Stork Kwant
Datering
Materiaal
  • Hout
    Hout is een bouwmateriaal, afkomstig van boomstammen en -takken. Naast merg, spint en schors vormt het daarvan het voornaamste bestanddeel. Ten noorden van de Alpen is hout van oudsher het belangrijkste bouwmateriaal. Onderscheiden worden naaldhout van naaldbomen (dennen, grenen, vuren) en loofhout van loofbomen (eiken, beuken enz.). De stammen werden meestal in het groeigebied gekantrecht en per vlot of in een schip over water vervoerd. De houthandel en -nijverheid concentreerden zich in Nederland vooral in Dordrecht, Amsterdam, Deventer en later ook in de Zaanstreek. Voor regionaal gebruik concentreerde de houthandel zich ook in plaatsen als ’s-Hertogenbosch, Schoonhoven en Tiel. (Haslinghuis)
Aankoop & Licentie
Licentie
BY-SA