Datering
Maker Jan Romke Steensma

Plaat van Makkumer aardewerk met een voorstelling van twee bommen bij het strand.

Plaat van Makkumer aardewerk met een voorstelling in blauw en wit van twee bommen bij het strand. Gecontourneerde en geprofileerde rand, waarbinnen een voorstelling in blauw van twee bommen bij het strand. Op de voorgrond staan figuren afgebeeld. De onderzijde van het beeldvlak wordt ingenomen door een met een witte en blauwe lijn begrensd veld, blauw volgeschilderd rond een cartouche.
De afbeelding is waarschijnlijk geschilderd naar een gravure van Hendrik Willem Mesdag. Zie hiervoor: Johan Poort, Hendrik Willem Mesdag (1831-1915). Oeuvrecatalogus, (Wassenaar 1989), p. 371 (nr. 30.21). Vermoedelijk is ook deze plaat opgenomen geweest in de Catalogus van Toegiftartikelen van Douwe Egberts (1929). Door het verzamelen van punten bij koffie en thee spaarde men voor aardewerk en andere kunstnijverheidsproducten. Voor Tichelaar in Makkum was het contact met Douwe Egberts van groot belang. De levering van platen hielp het bedrijf de crisistijd door. De schilder van deze plaat is Jan Romke Steensma (Purmerend 30 september 1887 - Sneek 6 juli 1967). Hij was een vaardig decoratief tekenaar. Op vijftienjarige leeftijd ging hij werken bij de aardewerkfabriek van de gebroeders Vet te Purmerend. Enige jaren later trad hij in dienst bij de aardewerkfabriek Haga te Purmerend. Daarna was hij korte tijd werkzaam aan de aardewerkfabriek Estié te Noordwijk, waar hij gewerkt heeft onder leiding van de heer Breedveld. In 1907 kwam Steensma als plateelschilder naar Makkum. Hij raakte bevriend met de eerste schilder Jacobus ten Zweege, die hij na diens overlijden in 1917 zou opvolgen. Hij trouwde 25 september 1918 met Tjitske Steringa; zij kregen twee kinderen.
literatuur: - P.J. Tichelaar en C. Polder, Gebakken schilderijen, (Leiden, 1998). - P.J. Tichelaar, Fries Aardewerk. Tichelaar Makkum 1868-1963, deel IV, (Leiden 2004), p. 213-216.

Identificatie
Titel
Plaat van Makkumer aardewerk met een voorstelling van twee bommen bij het strand.
Objectnummer
FSM-2004-148
Objecttype
  • Platen
    Korte en brede, dikke plank.
Persistente URL
http://hdl.handle.net/21.12111/fsm-collect-1000019460
Over
Onderwerpen
  • Bommen
    Dutch fishing vessel for fishing in the North Sea. Built in Scheveningen, Katwijk, Egmond, Noordwijk and Zandvoort, they had a length-to-width ratio of 2:1 and an almost rectangular shape.Dutch fishing vessel for fishing in the North Sea, created around 1700 from the little finger. The length/width ratio was 2:1. The bomb was built on a wide plane of heavy planks lying side by side. The bow was straight with curved foot and it was placed falling on the plane as was the straight stern. The cross-section of the hull was U-shaped. The over-seam planking was set against the side of the plane. The hull was fully covered and fitted with a bun. The wide swords hung amidships. They landed on the beach. The last bomb barge remained in service until 1918. (MARDOC)Dutch flat-bottomed, broad-bodied fishing vessel for fishing in the North Sea. Conjunction of ‘bottom barge’, created around 1700 from the ‘little finger’. The last bomschuit remained in service until 1918. The bomschuit was in use for freshwater and coastal fishing. They landed on the beach (AAT).Nederlands vissersvaartuig voor de visserij op de Noordzee. Ze werden gebouwd in Scheveningen, Katwijk, Egmond, Noordwijk en Zandvoort en hadden een lengte-breedteverhouding van 2:1 en een bijna rechthoekige vorm.Nederlands vissersvaartuig voor de visserij op de Noordzee, omstreeks 1700 ontstaan uit de pink. De lengte/breedte verhouding was 2:1. De bom werd gebouwd op een breed vlak van zware naast elkaar liggende planken. De voorsteven was recht met gebogen voet en deze werd vallend op het vlak geplaatst even als de rechte achtersteven. De dwarsdoorsnede van de romp was U-vormig. De overnaadse beplanking werd tegen de zijkant van het vlak gezet. De romp was geheel gedekt en voorzien van een bun. De brede zwaarden hingen midscheeps. Ze landden op het strand. De laatste bomschuit bleef in de vaart tot 1918. (MARDOC)Nederlands platbodemd, breedgebouwd vissersvaartuig voor de visserij op de Noordzee. Samentrekking van 'bodemschuit', omstreeks 1700 ontstaan uit de 'pink'. De laatste bomschuit bleef in de vaart tot 1918. De bomschuit was in gebruik voor de versharing- en kustvisserij. Ze landden op het strand. (AAT)
  • Scheveningen
Werk
Breedte
33.5 cm
Hoogte
40.5 cm
Museum
Fries Scheepvaart Museum
Vervaardiging
Maker
  1. Jan Romke Steensma
Datering
Materiaal
  • Aardewerk
    Aardewerk is een breekbaar, bij lage temperatuur gebakken (600-900°C), poreus ceramiek dat allerlei kleur kan hebben, met of zonder glazuur.Pottery is a fragile, low-temperature fired (600-900°C), porous ceramic that can be all kinds of color, with or without glaze.
Aankoop & Licentie
Licentie
BY-SA