Datering
Maker Onbekend

Een wandbord met drie afbeeldingen van Sneek.

Een wandbord met drie afbeeldingen van Sneek. Bedrukt in de kleuren bruin, groen en blauw. Daaroverheen drie gezichten op Sneek: "Geeuwkade, Sneek", met op de achtergrond een molen zonder wieken en de watertoren; "Suupmarkt, Sneek" met op de achtergrond de Martinikerk en ten slotte "Watertoren met Lemmerweg, Sneek."
Op de afbeelding van de Geeuwkade is de Watertoren te zien, gebouwd in 1909. De molen zonder wieken is de oliemolen van Beerent Wiebes Wouters (gebouwd in 1770). Later werd de molen ook wel de Fonteinmolen genoemd (naar één van de eigenaars). In 1897 werd het binnenwerk van de molen gesloopt en werden de wieken verwijderd. In de romp en de bijgebouwen kwam de glucosefabriek van Stockmann. De molen werd toen de stroopmolen genoemd.

Identificatie
Titel
Een wandbord met drie afbeeldingen van Sneek.
Objectnummer
FSM-2004-163
Objecttype
  • Wandborden
    Bord van aardewerk of tin voorzien van tekst en/of voorstelling, dat als sierobject of als gedenkteken aan de wand hangt.
  • Borden
Persistente URL
http://hdl.handle.net/21.12111/fsm-collect-1000019485
Over
Onderwerpen
  • Sneek
  • Stadsgezichten
    Moderne benaming voor een conceptie die in de renaissance opkwam. Van invloed waren de perspectiefstudie uit die periode van b.v. Serlio, en tuinaanleg zoals van Bramante. In de barok wordt de stad gezien als een interieur, zodat de opbouw van straten, pleinen en wijken wordt waargenomen met betrekking tot verschillende elementen. Dat zijn de begrenzing, de afsluiting (straatwanden, bochtig of strak verloop, voorsprongen, overbouwing door luchtbruggen enz.) dan wel openingen (perspectieven, vergezichten). Men spreekt van een gesloten en een open stadsbeeld. Het eerste was vooral eigen aan de m.e. steden en werd in de renaissance met opzet vooral esthetisch gecultiveerd. Het open stadsbeeld is daarentegen uit op verre horizonten, zoals in de slotpleinen van Versailles en Karlsruhe en op het Place de la Concorde te Parijs. Sinds c. 1900 zijn in veel landen stedelijke verordeningen uitgevaardigd voor de bescherming van het stadsbeeld. De Nederlandse Monumentenwet van 1961 opende de mogelijkheid een stadsgezicht te beschermen. (Haslinghuis)Modern name for a conception that emerged in the Renaissance. Of influence were the perspective study of the period by e.g. Serlio, and landscaping such as by Bramante. In the Baroque, the city is seen as an interior, so the construction of streets, squares and neighborhoods is observed with respect to different elements. These are the boundaries, the closures (street walls, curved or tight course, forebodings, overbuilding by air bridges, etc.) or openings (perspectives, vistas). One speaks of a closed and an open cityscape. The first was mainly characteristic of m.e. cities and was deliberately cultivated in the Renaissance mainly aesthetically. The open cityscape, on the other hand, is out for distant horizons, as in the palace squares of Versailles and Karlsruhe and on the Place de la Concorde in Paris. Since c. 1900, urban ordinances have been enacted in many countries for the protection of the cityscape. The Dutch Monuments Act of 1961 opened the possibility of protecting a cityscape. (Haslinghuis)
Vervaardiging
Maker
  1. Onbekend
Datering
Materiaal
  • Porselein
    A material comprising white clay, or "kaolin," and a feldspathic rock, that react when fired so the clay serves to hold the shape of the object and the rock fuses into a natural glass. In China, it includes any such ware that is highly fired enough to produce a ringing sound when struck. In Europe, it is limited to hard-fired ceramic that is translucent. (Project Fotografie)Verwijst naar een soort keramiek van vuurbestendige witte klei, of 'kaolien', en een veldspaathoudende steen die tijdens het bakken reageert. De klei zorgt ervoor dat het voorwerp de vorm behoudt, terwijl de steen wordt omgezet in natuurlijk glas. In China verwijst dit naar alle soorten aardewerk die zo hard worden gebakken dat er een rinkelend geluid ontstaat als het kapot wordt geslagen. In Europa verwijst het alleen naar hardgebakken doorschijnende keramiek. (Project Fotografie)Porselein is bij hoge temperatuur gebakken porseleinaarde die gemengd is met gemalen bot, dat als vulstof en vloeimiddel dient. (AAT-Ned). Porselein is verglaasd aardewerk met een fijne textuur; het wordt gebakken bij temperaturen boven de 1260°C. (Conservation Dictionary)
Aankoop & Licentie
Licentie
BY-SA