Datering
Maker Onbekend

Een wandbord met een afbeelding van Sneek.

Een wandbord met een afbeelding van Sneek. Op het plat een gezicht op Sneek. Afgebeeld is de Marktstraat, naar het Westen. Aan de rechterzijde is het Stadhuis te zien. Zowel op de voor- als achtergrond is een aantal mensen afgebeeld. Onder de voorstelling staat: "Sneek - Stadhuis." De voorstelling is op het bord gedrukt (plakplaatje) in de kleuren bruin, geel, blauw, grijs en roze. Het bord is wit en de rand is versierd met bladmotieven in relief, waarop nog resten van goudkleurige verf is te zien. Aan weerszijde van het bord zijn twee rechthoekige openingen in de rand aangebracht.

Identificatie
Titel
Een wandbord met een afbeelding van Sneek.
Objectnummer
FSM-2004-164
Objecttype
  • Wandborden
    Bord van aardewerk of tin voorzien van tekst en/of voorstelling, dat als sierobject of als gedenkteken aan de wand hangt.
  • Borden
Persistente URL
http://hdl.handle.net/21.12111/fsm-collect-1000019516
Over
Onderwerpen
  • Sneek
  • Stadsgezichten
    Moderne benaming voor een conceptie die in de renaissance opkwam. Van invloed waren de perspectiefstudie uit die periode van b.v. Serlio, en tuinaanleg zoals van Bramante. In de barok wordt de stad gezien als een interieur, zodat de opbouw van straten, pleinen en wijken wordt waargenomen met betrekking tot verschillende elementen. Dat zijn de begrenzing, de afsluiting (straatwanden, bochtig of strak verloop, voorsprongen, overbouwing door luchtbruggen enz.) dan wel openingen (perspectieven, vergezichten). Men spreekt van een gesloten en een open stadsbeeld. Het eerste was vooral eigen aan de m.e. steden en werd in de renaissance met opzet vooral esthetisch gecultiveerd. Het open stadsbeeld is daarentegen uit op verre horizonten, zoals in de slotpleinen van Versailles en Karlsruhe en op het Place de la Concorde te Parijs. Sinds c. 1900 zijn in veel landen stedelijke verordeningen uitgevaardigd voor de bescherming van het stadsbeeld. De Nederlandse Monumentenwet van 1961 opende de mogelijkheid een stadsgezicht te beschermen. (Haslinghuis)Modern name for a conception that emerged in the Renaissance. Of influence were the perspective study of the period by e.g. Serlio, and landscaping such as by Bramante. In the Baroque, the city is seen as an interior, so the construction of streets, squares and neighborhoods is observed with respect to different elements. These are the boundaries, the closures (street walls, curved or tight course, forebodings, overbuilding by air bridges, etc.) or openings (perspectives, vistas). One speaks of a closed and an open cityscape. The first was mainly characteristic of m.e. cities and was deliberately cultivated in the Renaissance mainly aesthetically. The open cityscape, on the other hand, is out for distant horizons, as in the palace squares of Versailles and Karlsruhe and on the Place de la Concorde in Paris. Since c. 1900, urban ordinances have been enacted in many countries for the protection of the cityscape. The Dutch Monuments Act of 1961 opened the possibility of protecting a cityscape. (Haslinghuis)
  • Stadhuizen
    Gemeentehuizen zijn gebouwen waarin het bestuurs- en administratief centrum van een gemeente gevestigd is.
  • Marktstraat
Vervaardiging
Maker
  1. Onbekend
Datering
Materiaal
  • Porselein
    A material comprising white clay, or "kaolin," and a feldspathic rock, that react when fired so the clay serves to hold the shape of the object and the rock fuses into a natural glass. In China, it includes any such ware that is highly fired enough to produce a ringing sound when struck. In Europe, it is limited to hard-fired ceramic that is translucent. (Project Fotografie)Verwijst naar een soort keramiek van vuurbestendige witte klei, of 'kaolien', en een veldspaathoudende steen die tijdens het bakken reageert. De klei zorgt ervoor dat het voorwerp de vorm behoudt, terwijl de steen wordt omgezet in natuurlijk glas. In China verwijst dit naar alle soorten aardewerk die zo hard worden gebakken dat er een rinkelend geluid ontstaat als het kapot wordt geslagen. In Europa verwijst het alleen naar hardgebakken doorschijnende keramiek. (Project Fotografie)Porselein is bij hoge temperatuur gebakken porseleinaarde die gemengd is met gemalen bot, dat als vulstof en vloeimiddel dient. (AAT-Ned). Porselein is verglaasd aardewerk met een fijne textuur; het wordt gebakken bij temperaturen boven de 1260°C. (Conservation Dictionary)
Aankoop & Licentie
Licentie
BY-SA

Trefwoorden