Datering
Maker J. Wiersma

Rood-wit-blauwe vlag met franje van de boeier Boreas.

Vlag. Rood-wit-blauw met boven en onder een rand (rood-wit-blauw met franje) en aan de broek een rood-wit-blauwe prins. De witte baan is beschilderd met een beige decoratie van voornamelijk plantaardige vormen.
De vlaggenstok werd zeer waarschijnlijk gemaakt door Nanning Hendrik Bulthuis uit Huizum naar een ontwerp van J. Wiersma die ook de overige decoraties van het schip ontwierp. In 1962 vraagt de eigenaar van het schip, E. Hoefnagels, Wiersma een ontwerp te maken voor de stok die Bulthuis graag wil maken. (bron: www.ssrp.nl).

Identificatie
Titel
Rood-wit-blauwe vlag met franje van de boeier Boreas.
Objectnummer
FSM-2017-065
Objecttype
  • Vlaggen
    Langwerpig gekleurd doek dat tot herkenning dient of waarmee een sein wordt gegeven. (Woordenlijst vocsite.nl)Stuk stof of ander buigzaam materiaal, dat drager is van een symbool van een land of organisatie en aan één kant aan een paal of een koord is bevestigd (een vaandel hangt aan een horizontale draagstok, een banier is bevestigd aan zij- en bovenkant). (Religieus Erfgoedthesaurus)
Persistente URL
http://hdl.handle.net/21.12111/fsm-collect-1000024059
Over
Onderwerpen
  • Boeiers
    Een van de meest typische Nederlandse pleziervaartuigen dat in de loop van de 17de eeuw onder verschillende vormen in de vaart kwam. Het is algemeen gekenmerkt door zijn ronde vormen en zijn lengte-breedte verhouding van 3:1. Het jacht voert een zogenaamde boeiertuig ook bekend als bezaantuig met een grootzeil met gebogen gaffel en een boom, terwijl het stagfok op een botteloef wordt uitgehouden, de kluiver op een kluiverboom. De zijzwaarden waren breed en rond. Boeiers waren bij uitstek luxeschepen die dikwijls op fraaie wijze versierd waren met beeldhouw- en snijwerk. Zij zijn nog steeds in de vaart.A round-built inland vessel, which lent itself to many uses and was widely used, among other things, for private transportation, as a market vessel, vcoor church attendance, transportation, pleasure boating and the like) (MARDOC)One of the most typical Dutch pleasure craft that entered service under various forms during the 17th century. It is generally characterized by its round shapes and its length-width ratio of 3:1. The yacht carries a so-called buoy rig also known as mizzen rig with a mainsail with curved gaff and boom, while the staysail is held out on a bottlenose rudder, the jib on a jib boom. The swords were broad and rounded. Boeiers were pre-eminent luxury ships, often beautifully decorated with carving and carving. They are still sailing today.Een rondgebouwd binnenvaartuig, dat zich voor vele doeleinden leende en o.a. veel werd gebruikt voor particulier vervoer, als marktscheepje, vcoor kerkgang, vervoer, pleziervaart e.d.) (MARDOC)
Werk
Hoogte
70 cm
Museum
Fries Scheepvaart Museum
Vervaardiging
Maker
  1. J. Wiersma
Datering
Materiaal
  • Hout
    Hout is een bouwmateriaal, afkomstig van boomstammen en -takken. Naast merg, spint en schors vormt het daarvan het voornaamste bestanddeel. Ten noorden van de Alpen is hout van oudsher het belangrijkste bouwmateriaal. Onderscheiden worden naaldhout van naaldbomen (dennen, grenen, vuren) en loofhout van loofbomen (eiken, beuken enz.). De stammen werden meestal in het groeigebied gekantrecht en per vlot of in een schip over water vervoerd. De houthandel en -nijverheid concentreerden zich in Nederland vooral in Dordrecht, Amsterdam, Deventer en later ook in de Zaanstreek. Voor regionaal gebruik concentreerde de houthandel zich ook in plaatsen als ’s-Hertogenbosch, Schoonhoven en Tiel. (Haslinghuis)
Aankoop & Licentie
Licentie
BY-SA

Trefwoorden