Datering
Maker Douwe Bouke Jacobus Pot
Model van de zeeschouw HL10 uit haar periode als motorvissersschip.
Model van de tot motorschip aangepaste visserman zeeschouw of spekbak HL 10. Op spanten gebouwd: een houten huid geklonken op spanten van metaal. Schaal onbekend. Het schip heeft een knikspant romp met vlakke bodem en voorspiegel. Het achterschip is rond. De romp heeft slechts één brede gang met rechte boeisels boven een bescheiden berghout. Het voorschip is voorzien van een houten dek. Daarop een ankerlier en koekoek. In de mastvoet op het dek een strijkbare houten mast waaraan een slingerzeil met rechte gaffel. De mast wordt zijdelings gesteund door een voorstag en door twee enkele zijstagen vanuit het boeisel. Achter de mast een opbouw. In de groen geschilderde voorzijde daarvan twee rechthoekige ramen. het dak is wit met aan weerszijden een handrailing. De zijkanten zijn gerond en lopen door in de zijwanden. In de zijwanden aan weesrzijden twee ramen met afgeronde hoeken. Aan stuurboord daarvoor nog een derde, kleiner raam, rechthoekig en voorzien van een raster van kleine gaatjes. De achterkant van de opbouw is open. Onder de opbouw aan de voorkant van de kuip aan bakboord de toegang tot het vooronder. In de kuip een bun met daarchter een motorkist. De kuip is voorzien van een houten vloer in twee niveaus. Tegen het achterschot de motorbediening en de naam van het schip: 'Janneke'. De oorspronkelijk vlakke spiegel is voorzien van een ronde aanbouw: een motorkont. Door het achterdek steekt de roekoning met een metalen, verstelbare, helmstok Op het achterdek een hoge overloop voor de schoot van het steunzeil. Onder het achterschip een lange scheg met tweebladsschoef en plaatroer. Het model staat op een houten onderstel.
De HL10 'Janneke' is zwaar en sterk gebouwd en was in 1948 de eerste schouw die gebouwd is op de werf van J. Douma te Oppenhuizen voor Jacob, Hendrik en Harmen Pot uit Hekelum. Omdat de Staverse werf het na de oorlog te druk had met schepen bouwen was men uitgeweken naar Oppenhuizen. Omdat het ijzer nog op de bon was is voor de bouw veel hergebruikt ijzer toegepast. In 1953 heeft de schouw nog meegeholpen tijdens de Zeelandramp in februari. Daar heeft ze rechtsvoor nog een deuk opgelopen (die er nog altijd in zit) toen men op een paal voer. Er is mee gevist van 1948 tot 1970. Van 1970 tot 1980 gebruikte Hendrik pot het schip recreatief, daarna voer zijn zoon Douwe tot 1995 met het schip. Hij bouwde in 1987 dit model. Het schip is anno 2020 nog steeds in de vaart. Oorspronkelijk had het schip een voor schouwen gewone vlakke spiegel. Op enig moment is er een aanpassing gedaan aan het achterschip om de het schip beter te laten varen als motorschip. Deze 'motorkont' is inmiddels weer verwijderd. Het schip is nu (anno 2020) weer een zeilschip in haar oude gedaante. (bron: familie Pot en registratiekaart Centraal Visserijregister: http://hdl.handle.net/21.12111/cvr-cvr-40010104)
Reacties