Datering
Maker George Marinus Tamson

Krabbersgat bij Enkhuizen

Krabbersgat bij Enkhuizen

Gedetailleerde beschrijving

Gezicht op het water met een aantal zeilende schepen, met op de voorgrond een strook land, de kust vormend met een palenscherm en basaltblokken.; Op de voorgrond is links grasland voorgesteld en een in zee lopende pier of dijk, waarop drie palen staan. Dit beslaat ongeveer 1/3 van de breedte van het schilderij. Voor de overige 2/3 is het schilderij gevuld met vooraan basaltblokken en daar achter een palenscherm. Op het water op de achtergrond zijn zeilende schepen voorgesteld. Er zijn zowel vissersschepen, als een vrachtschip en een pleziervaartuig te zien. De horizon bevindt zich op 1/3 van de bovenkant van het schilderij. Daarboven is een wit tot lichtblauwe lucht geschilderd.; Gemerkt: l.o. in zwarte verf: G M Tamson - [onleesbaar mogelijk 11 of 17)].; Versozijde: m. op paneel: etiket met gedrukt in zwart de tekst: Naam en [...] / Adres / Ti[tel]; in handschrift in bruine inkt op het etiket: G M Tamson / Enkhuizen- / Krabbersgat; in potlood op etiket: 2e Helmersstraat 107 huis; in potlood achter 'Krabbersgat': bij [en een pijl, waardoor aangegeven is de titel te lezen als 'Krabbersgat bij Enkhuizen']; in zwart krijt op etiket: f 200; r.o. op lijst oud reknr. l.b. op paneel oud reknr.; l.b. op paneel inv.nr.; l.m. op paneel een kranteknipsel van woensdag 26 mei 1971: ANTWOORD AAN DE HEER HENDRICKS. 'De heer M.C. Hendricks uit Den haag heeft in een ingezonden brief, geplaatst in De Telegraaf van 29 april, Rijskwaterstaat een verwijt gemaakt over de afsluiting van het Krabeersgat bij Enkhuizen op 1 mei. Deze afsluiting heeft niet plaatsgehad. Evenmin hoeven vissers en zeilers -zoals de heer Hendricks schreef- tot 1 september een omweg te maken via Urk, omdat pas op deze datum de brug over het sluizencomplex in het Krabeersgat zou worden bediend. Pas na de bouwvakvakantie (dus na 26 juli) zal Rijkswaterstaat beginnen aan de afsluiting van het Krabbersgat. De brug over de sluizen zal dan zover gereed zijn, dat er direct kan worden geschut met onbeperkte doorvaarthoogte. Dit betekent een wijziging in de oorspronkelijke planning. Maar ook in de aanvankelijke plannen was zeer sterk rekening gehouden met de belangen van vissers en zeilers. Scheepvaart zou namelijk te allen tijde mogelijk zijn geweest via de sluis, waarbijd an slechts ten hoogste twee weken - zolang de brug nog niet bruikbaar was- een beperkte doorvaarhoogte had gegolden. De vaart in het Krabbersgat moet overigens in het belang van de scheepvaart zelf worden afgesloten. Nu de noordelijke dijk van de Markerwaard groeit, kunnen er in de geul van het Krabbersgat bij plotselinge wijzigingen in de windrichting, gevaarlijke stroomsnelheden ontstaan. Den Haag J. Ratsma (Voorlichting Verkeer en Waterstaat)'; r.m. op paneel een kranteknipsel gedateerd in handschrift in blauwe inkt: 6/8/1971: 'Krabbersgat nu spoedig gesloten. Enkhuizen- Met ingang van maandag zal de scheepvaart officieel gebruik moeten gaan maken van het nieuwe sluiscomplex nabij Enkhuizen, waarvan de electrificatie intussen gereed is gekomen. Dit houdt in dat op korte termijn een begin zal worden gemaakt met het afsluiten van het Krabbersgat. Aanvankelijk lag het in de bedoeling met deze afsluiting te beginnen direct nadat het sluiscomplex onder water werd gezet. In scheepvaartkringen werddaar sterk tegen geprotesteerd, omdat toen de sluisdeuren nog slechts met handkracht konden worden bediend. De tijsduur voor het schutten zou hierdoor onaanvaardbaar lang zijn geworden. Wel maakt men zich zorgen over het gebrek aan afmeermogelijkheden aan weerszijden van de sluis voor wachtende schepen.' LIJST: Pate, beschadigd oppervlak, vermoedelijk eigentijds, inlijsting: goed (SKRA). Titel: volgens etiket op versozijde.

Identificatie
Titel
Krabbersgat bij Enkhuizen
Objectnummer
009286
Objectcategorie
Schilderkunst
Objecttype
  • schilderij
    Geschilderde voorstellingen op panelen of opgespannen doek, meestal van draagbaar formaat. Vooral te onderscheiden van 'muurschilderingen' en 'verluchtingen' in manuscripten.Geschilderde voorstellingen op panelen of opgespannen doek, meestal van draagbaar formaat. Vooral te onderscheiden van 'muurschilderingen' en 'verluchtingen' in manuscripten. (AAT-Ned)
Persistente URL
http://hdl.handle.net/21.12111/zzm-collect-15427
Over
Onderwerpen
  • Zeegezicht
    Schilderij, schildering of paneel dat de zee, al dan niet gestoffeerd met schepen, tot hoofdonderwerp heeft.
Werk
Breedte
47.6 cm
Hoogte
21.3 cm
Diepte
6.0 cm
Museum
Zuiderzeemuseum Enkhuizen
Vervaardiging
Maker
  1. George Marinus Tamson (vervaardiger)
Datering
Materiaal
  • eikenhout
    Eiken is het hout van de Quercus robur. Het hout is hard en goed bestand tegen water. Het is in Noord-Europa op grote schaal gebruikt in de bouw, voor schepen, meubels en panelen. (Conservation Dictionary)Eikenhout is het hout van de eikenboom. Eikenhout is een zeer duurzame houtsoort met wijde poriën, en met brede glinsterende spiegels wanneer het dosse gezaagd is. Het is belangrijk materiaal voor balken, kappen, kozijnen, deuren, betimmeringen e.d.. Tot in de 17e zeer algemeen toegepast, tegenwoordig door schaarste kostbaar en als timmerhout vrijwel geheel door naaldhout verdrongen. Het laat zich goed besnijden en is daarom geschikt voor het maken van meubels. Voor betimmeringen gebruikte men graag wagenschot en gekloofde planken. Eikenhout werd doorgaans aangeduid naar de plaats van herkomst of naar de doorvoerhaven: bv. Deventer hout, Zutphense planken, Hasselts hout (aangevoerd langs de Overijsselse Vecht), Rijns eiken, Wezels hout (langs de Lippe, Ruhr en Rijn aangevoerd), Brabants hout. Noords eikenhout kwam uit Noord-Duitsland en de Oostzeelanden. In Oost-Nederland werd veel inlands eiken verwerkt. Thans is er in hoofdzaak Frans, Westfaals en Slavonisch eiken in de handel. (Haslinghuis)Oak is the wood of Quercus robur. The wood is hard and highly resistant to water. It has been widely used in northern Europe in construction, for ships, furniture and panels. (Conservation Dictionary)Oak wood is the wood of the oak tree. Oak is a very durable type of wood with wide pores, and with wide glistening mirrors when cut on the dead end. It is important material for beams, hoods, frames, doors, paneling and the like. Very widely used until the 17th century, nowadays it is expensive due to its scarcity and almost completely replaced by softwood. It is easy to cut and therefore suitable for making furniture. For paneling, people liked to use wagon shot and split planks. Oak wood was usually designated by its place of origin or transit port: e.g. Deventer wood, Zutphen planks, Hasselt wood (supplied along the Overijsselian Vecht), Rhenish oak, Wesel wood (supplied along the Lippe, Ruhr and Rhine rivers), Brabant wood. Nordic oak wood came from northern Germany and the Baltic countries. In the eastern Netherlands a lot of native oak was processed. Nowadays mainly French, Westphalian and Slavonian oak is in trade. (Haslinghuis)
  • verf
    Iedere dispersie van een pigment in een oplosmiddel van water, olie of een andere organische stof. (AAT-Ned)
Techniek
  • Geschilderd
    Schilderen: oppervlakkige behandeling, bestaande uit het aanbrengen van één of meer verflagen.
Aankoop & Licentie
Verworven
aankoop 22 april 1975
Licentie
BY-SA
Locaties
  • Enkhuizen
  • Hoorn NH
Reproductie
Vervaardiger van reproductie
Wim Zandbergen

, –

Trefwoorden