Datering
Maker George Marinus Tamson
Krabbersgat bij Enkhuizen
Krabbersgat bij Enkhuizen
Gedetailleerde beschrijving
Gezicht op het water met een aantal zeilende schepen, met op de voorgrond een strook land, de kust vormend met een palenscherm en basaltblokken.; Op de voorgrond is links grasland voorgesteld en een in zee lopende pier of dijk, waarop drie palen staan. Dit beslaat ongeveer 1/3 van de breedte van het schilderij. Voor de overige 2/3 is het schilderij gevuld met vooraan basaltblokken en daar achter een palenscherm. Op het water op de achtergrond zijn zeilende schepen voorgesteld. Er zijn zowel vissersschepen, als een vrachtschip en een pleziervaartuig te zien. De horizon bevindt zich op 1/3 van de bovenkant van het schilderij. Daarboven is een wit tot lichtblauwe lucht geschilderd.; Gemerkt: l.o. in zwarte verf: G M Tamson - [onleesbaar mogelijk 11 of 17)].; Versozijde: m. op paneel: etiket met gedrukt in zwart de tekst: Naam en [...] / Adres / Ti[tel]; in handschrift in bruine inkt op het etiket: G M Tamson / Enkhuizen- / Krabbersgat; in potlood op etiket: 2e Helmersstraat 107 huis; in potlood achter 'Krabbersgat': bij [en een pijl, waardoor aangegeven is de titel te lezen als 'Krabbersgat bij Enkhuizen']; in zwart krijt op etiket: f 200; r.o. op lijst oud reknr. l.b. op paneel oud reknr.; l.b. op paneel inv.nr.; l.m. op paneel een kranteknipsel van woensdag 26 mei 1971: ANTWOORD AAN DE HEER HENDRICKS. 'De heer M.C. Hendricks uit Den haag heeft in een ingezonden brief, geplaatst in De Telegraaf van 29 april, Rijskwaterstaat een verwijt gemaakt over de afsluiting van het Krabeersgat bij Enkhuizen op 1 mei. Deze afsluiting heeft niet plaatsgehad. Evenmin hoeven vissers en zeilers -zoals de heer Hendricks schreef- tot 1 september een omweg te maken via Urk, omdat pas op deze datum de brug over het sluizencomplex in het Krabeersgat zou worden bediend. Pas na de bouwvakvakantie (dus na 26 juli) zal Rijkswaterstaat beginnen aan de afsluiting van het Krabbersgat. De brug over de sluizen zal dan zover gereed zijn, dat er direct kan worden geschut met onbeperkte doorvaarthoogte. Dit betekent een wijziging in de oorspronkelijke planning. Maar ook in de aanvankelijke plannen was zeer sterk rekening gehouden met de belangen van vissers en zeilers. Scheepvaart zou namelijk te allen tijde mogelijk zijn geweest via de sluis, waarbijd an slechts ten hoogste twee weken - zolang de brug nog niet bruikbaar was- een beperkte doorvaarhoogte had gegolden. De vaart in het Krabbersgat moet overigens in het belang van de scheepvaart zelf worden afgesloten. Nu de noordelijke dijk van de Markerwaard groeit, kunnen er in de geul van het Krabbersgat bij plotselinge wijzigingen in de windrichting, gevaarlijke stroomsnelheden ontstaan. Den Haag J. Ratsma (Voorlichting Verkeer en Waterstaat)'; r.m. op paneel een kranteknipsel gedateerd in handschrift in blauwe inkt: 6/8/1971: 'Krabbersgat nu spoedig gesloten. Enkhuizen- Met ingang van maandag zal de scheepvaart officieel gebruik moeten gaan maken van het nieuwe sluiscomplex nabij Enkhuizen, waarvan de electrificatie intussen gereed is gekomen. Dit houdt in dat op korte termijn een begin zal worden gemaakt met het afsluiten van het Krabbersgat. Aanvankelijk lag het in de bedoeling met deze afsluiting te beginnen direct nadat het sluiscomplex onder water werd gezet. In scheepvaartkringen werddaar sterk tegen geprotesteerd, omdat toen de sluisdeuren nog slechts met handkracht konden worden bediend. De tijsduur voor het schutten zou hierdoor onaanvaardbaar lang zijn geworden. Wel maakt men zich zorgen over het gebrek aan afmeermogelijkheden aan weerszijden van de sluis voor wachtende schepen.' LIJST: Pate, beschadigd oppervlak, vermoedelijk eigentijds, inlijsting: goed (SKRA). Titel: volgens etiket op versozijde.
Reacties