Datering

IJsvlet / IJsboot Spakenburg

IJsvlet / IJsboot Spakenburg van het type schouw.

Gedetailleerde beschrijving

IJsboot uit Spakenburg. Open bootje van de familie der schouwen. Het vlak is sterk opgebrand. Onder het vlak zijn twee scheen met ijzer beslag aangbracht als slede/schaats. De zijde maakt een hoek met het vlak. Het boeisel staat vertikaal en is tegen zijde bevestigd. Er is een kleine voorspiegel. De achterspiegel heeft twee gaten waardoorheen een duwstel kan worden gestoken. Er zijn twee dwarsschotten aangebracht. De mastdoft met een recht mastgat is los. Aan de achterzijde bevindt zich een doft met daaronder een kist. De toestand is slecht en niet compleet.

Identificatie
Titel
IJsvlet / IJsboot Spakenburg
Objectnummer
007174
Objectcategorie
Vaartuigen
Objecttype
  • ijsvlet
    An ice punt is not a punt, but a sturdy barge that could float like a rowing boat and glide like a sledge; was used in winter on the Zuiderzee and the Wadden Sea to connect with the shore for transporting mail, goods, medicines, etc. and when ferries could not sail due to ice; the ice punt was also used in rescues; they were used at places such as Urk, Marken, Volendam, Kampen, Vollenhove, Harderwijk, Ameland and Schiermonnikoog.Een ijsvlet is geen vlet, maar een stevige schuit die kon drijven als een roeiboot en glijden als een slee; werd 's winters op de Zuiderzee en de Wadden gebruikt voor verbinding met de wal voor vervoer van post, goederen, medicijnen e.d. en wanneer de veerboten niet konden varen door het ijs; de ijsvlet werd ook ingezet bij reddingen; ze werden gebruikt op o.m. Urk, Marken, Volendam, Kampen, Vollenhove, Harderwijk, Ameland en Schiermonnikoog.
Persistente URL
http://hdl.handle.net/21.12111/zzm-collect-687
Werk
Breedte
106.0 cm
Hoogte
58.0 cm
Lengte
287.0 cm
Museum
Zuiderzeemuseum Enkhuizen
Vervaardiging
Datering
Materiaal
  • hout
    Hout is een bouwmateriaal, afkomstig van boomstammen en -takken. Naast merg, spint en schors vormt het daarvan het voornaamste bestanddeel. Ten noorden van de Alpen is hout van oudsher het belangrijkste bouwmateriaal. Onderscheiden worden naaldhout van naaldbomen (dennen, grenen, vuren) en loofhout van loofbomen (eiken, beuken enz.). De stammen werden meestal in het groeigebied gekantrecht en per vlot of in een schip over water vervoerd. De houthandel en -nijverheid concentreerden zich in Nederland vooral in Dordrecht, Amsterdam, Deventer en later ook in de Zaanstreek. Voor regionaal gebruik concentreerde de houthandel zich ook in plaatsen als ’s-Hertogenbosch, Schoonhoven en Tiel. (Haslinghuis)
  • ijzer
    Fe. Dichtheid 7,86 kg/m3. Metaal dat in de bouw zeer veel is toegepast, vooral voor het opnemen van trekkrachten in verankeringen, trekstangen e.d.. Het heeft het nadeel dat het sterk kan corroderen (roesten), waarna door volumevermeerdering schade aan bouwdelen kan optreden. Ook gebruikt voor spijkers, hang- en sluitwerk, siersmeedwerk en vele andere doeleinden. In XVII werd vooral vanwege de taaiheid en buigbaarheid veel ijzer uit Zweden betrokken en als zodanig in bestekken vermeld.Kan ook worden gegoten in vormen. Gietijzer bevat 3-5 koolstof, is bros en kan geen trekkrachten opnemen. Smeedijzer bevat ongeveer 0,1 koolstof. IJzer met zeer weinig koolstof wordt staal genoemd.
Aankoop & Licentie
Verworven
aankoop 6 maart 1961
Licentie
BY-SA
Locaties
  • Spakenburg
  • Spakenburg