Datering
Maker
De Posthoorn
Deze houten loods was tot 1925 in gebruik als pakhuis. Via de achterzijde, die vroeger aan het water grensde, bracht men de goederen vanuit de aangemeerde schuiten naar binnen. Na 1925 vestigde Hendricus van Aalderen hier zijn garagebedrijf ‘De Posthoorn’, genoemd naar de nabij gelegen kerk. Hij verbouwde de bovenverdieping tot woning. In het buitenmuseum is het pakhuis herbouwd in de staat van voor 1925. Een oorspronkelijk verderop gelegen opslagruimte is nu aan de linker zijde gereconstrueerd. Het terrein, gelegen aan het open IJ, was al sinds 16e eeuw bestemd voor houtopslag, cq handel. In 18e en 19e eeuw verschenen hier ook pakhuizen en bedrijven in relatie met de houthandel of haven. Uit aangetroffen tekst op een hijsluik "ZEILDOEK en andere scheepsbenodigheden" mag het gebruik blijken.(nader archiefonderzoek noodzakelijk). De achtergevel stond oorspronkelijk pal aan het IJ tot ca. 1870 de spoorlijn werd aangelegd en er nog een huizenblok tussen verrees.Toen werden al snel de meeste bedrijven vervangen door zeer hoge woningbouw aan een 2,50 m verlegde rooilijn. Enkele behielden de oude rooilijn, zoals dit pand met een rij rechts daarvan. W. v. Aalderen begon hier ca. 1910 (?) een taxi-bedrijf, eerst met paarden later 1919(?) auto’s. Hij noemde het naar de nabijgelegen R.K. kerk "de Posthoorn" ca. 1925 werd de onderpui drastisch gewijzigd en de balklaag verhoogd t.b.v. bedrijfsvoorschriften.In 1929 werd de voorgevel naar achter geplaatst en in 1935 werd de verdieping illegaal verbouwd tot woning voor fam. Van Aalderen (15 personen): De zolderbalklaag werd verhoogd tot in de kap en de voor- en achtergevel werden gewijzigd.De woning en (nu touringcar-)bedrijf van Van Aalderen bleven hier gevestigd tot het in 1970 moest verdwijnen vanwege sanering en wegaanleg.
Gedetailleerde beschrijving
Midden in voor- en achtergevel naar buiten draaiende dubbele deuren tussen twee grote vensters met vaste ramen. Op de verdieping dezelfde als hijsluiken en op zolder een enkel luik onder de hijsbalk. Overigens geen vaste indeling. De eerste balklaag is ooit door twee onderslagen op stijlen (?) ondersteund geweest. Gevel: Zwaar rabat op houtskelet; kozijnen als onderdeel houtskelet. Topgevel: Zwaar rabat op houtskelet; kozijnen als onderdeel houtskelet. Voor en achter een hijsbalk. Dak: Flauwe beschoten pannendak; spanten met makelaar aan verdiepingsbalklaag. Interieur: Zwaar houtskelet geheel in zicht, ongeschilderd, doorgaande stijlen met zware langsschoren gesmede kniestukken onder balkeinden i.p.v. korbelen. Vloer: Beneden strating, overig grenen.
Reacties