Datering

Beddenbank

Hoewel Ameland en de Zaanstreek niet bepaald aangrenzende gebieden zijn, hadden hun interieurs veel gemeen. In beide regio's gaven de mensen de voorkeur aan dezelfde soorten meubels: hoekkasten, klaptafels en beddenbankjes. Deze meubelen werden veelal in de Zaanstreek gemaakt en vervolgens per boot naar Ameland vervoerd. In veel gevallen werden ze daar opnieuw geschilderd, omdat het originele schilderij minder populair was - de Amelanders gaven de voorkeur aan bijbelse taferelen. Bovendien werden meubels van Ameland meestal beschilderd met meer abstracte of bloemmotieven. Het werd soms net zo abstract en kleurrijk geschilderd als in Hindeloopen, maar omdat ze minder kleine motieven combineerden, zagen ze er minder kleurrijk uit. Deze bankjes worden Amelander beddenbankjes genoemd. Maar de bankjes zijn niet alleen op Ameland gebruikt. In de 18de eeuw heetten deze bankjes Sardammer bankjes. Dat geeft aan dat ze in de Zaanstreek gemaakt werden.

Gedetailleerde beschrijving

Beddebankje op vier balustervormig gedraaide poten, met twee rondgeholde tandlijsten in boogvorm aan de voorkant en aan de zijkanten eveneens een rondgeholde tandlijst in boogvorm. Aan de voorkant is links en rechts van de booglijsten een krul, als bij een steunstuk. In de zwikken van deze bogen zijn drie rozetten uitgesneden, die elk uit acht blaadjes bestaan. Beschildering: Op de regel boven de bogen aan de voorkant is een voorstelling van de vijf wijze en de vijf dwaze maagden geschilderd (Matteus 25: 1-13). In het midden is voor een huis Christus voorgesteld, met rechts vijf meisjes met een olielamp in de hand die van het huis weglopen. Links lopen vijf meisjes met een olielamp in de hand op het huis af. De linker zijkant is beschilderd met een personificatie van de gerechtigheid: een staande vrouw met een zwaard en een weegschaal. De rechter zijkant is beschilderd met een personificatie van de hoop: een vrouw met een anker en een vogel. De huizen van de poten zijn aan de voorkant en de zijkanten beschilderd met bloemslingers op een blauwe achtergrond. De zwikken van de bogen voor zijn steenrood geschilderd; de rozetten, de tandlijsten en de krullen zijn donkerbruin. Aan de zijkanten zijn de tanden van de booglijst steenrood, en erlangs is een smalle rand wit geschilderd. De achterkant van het bankje is donkerbruin, net als de bovenkant van het blad en de balusterpoten. De onderkant van het blad en de binnenkant van de zijden zijn onbeschilderd. De beschildering van de huizen van de poten aan de voorkant en de zijkanten is van recenter datum dan de bijbelse voorstelling en de allegorische vrouwenfiguren. De voorpoten zijn origineel, de achterpoten zijn onafhankelijk van elkaar vernieuwd. De linker achterpoot is eerder vervangen dan de rechter; deze laatste oogt modern.

Identificatie
Titel
Beddenbank
Objectnummer
004177
Objectcategorie
Meubilair
Objecttype
  • bedbankje
    Bankje die in inklimmen in een bedstede vergemakkelijkt.
  • beschilderd meubilair
Persistente URL
http://hdl.handle.net/21.12111/zzm-collect-2237
Werk
Breedte
84.5 cm
Hoogte
44.0 cm
Diepte
34.0 cm
Museum
Zuiderzeemuseum Enkhuizen
Vervaardiging
Datering
Materiaal
  • vurenhout
    Het Nederlandse woord vuren is de genormeerde naam voor het hout van de fijnspar (Picea abies). Het wordt dan vurenhout genoemd. In Nederland is vuren de meest gebruikte naaldhoutsoort, en daarmee de meest gebruikte houtsoort. Het is niet alleen makkelijk te bewerken maar ook relatief goedkoop
  • verf
    Iedere dispersie van een pigment in een oplosmiddel van water, olie of een andere organische stof. (AAT-Ned)
Techniek
  • Geschilderd
    Schilderen: oppervlakkige behandeling, bestaande uit het aanbrengen van één of meer verflagen.
Aankoop & Licentie
Verworven
overdracht 1952
Licentie
BY-SA
Locaties
  • Ameland
  • Arnhem
Reproductie
Vervaardiger van reproductie
Picturae