Datering
Maker Georgius Henderikus van der Meulen
G.H. van der Meulen - schilderij: boerderijen langs een vaart.
Schilderij. Olieverf op doek. Voorstelling van een aantal huizen en boerderijen langs een vaart. Wellicht Veenwoudsterwal. In de vaart een bootje.
Georgius Henderikus van der Meulen, roepnaam George, werd geboren op 27 december 1889 te Leeuwarden als zoon van Johannes Christoffel van der Meulen (koopman) en Anna Catharina Antonia Swildens. Hij trouwde op 26 januari 1928 te Leeuwarden met Tjerkje Wassenaar (Leeuwarden 1898 - Leeuwarden 30 november 1975).
In zijn huwelijksakte wordt hij, net als zijn vader, omschreven als koopman. George was met zijn broers medefirmant in het familiebedrijf 'NV Glas, Steen en Verfhandel voorheen L.J. van der Meulen' toen dit bedrijf in 1929 grotendeels afbrandde en failliet ging. Hierna verdiende hij verder zijn brood als kunstschilder. Als schilder komt G.H. van der Meulen in de lexicons van Nederlandse kunstenaars echter niet voor. Vanaf zijn 15e schilderde en tekende George. Hij was autodidact en gaf tijdens en na de Tweede Wereldoorlog ook af en toe teken- en schilderles. Hij schilderde in de stijl van de Haagse school en voornamelijk landschappen en stads- en dorpsgezichten.. Het werk van van der Meulen verkocht goed en hij werkte veel in opdracht. Met collega-kunstschilders Johannes Elzinga, Andries en Bouke van der Sloot, Piet Hein van Asperen, Rob Röhrkohl en Dick Osinga verenigde Van der Meulen zich in 'De Horizon'. Dat hij relatief onbekend bleef kwam door zijn eigen afkeer van publiciteit en reclame. Vanaf ca 1932 exposeerde Van der Meulen wel met enige regelmaat. (Bron: H. Jorna 2007)
G.H. van der Meulen stierf te Leeuwarden op 12 september 1951.
Op een werk dat momenteel in eigendom is van een particulier in Duitsland staat aan de achterzijde een stempel met het opschrift: "G.H. van der Meulen / Kunstschilder / Kwartelstr. 40, Leeuwarden".
Literatuur:
- H. Jorna, Georgius Henderikus van der Meulen, een vergeten schilder, in: Leovardia nr. 24 (september 2007) pp. 24-27)
Reacties