Datering
Maker Onbekend
Scheepsmodel van het Engelse oorlogsschip Queen Elizabeth.
Scheepsmodel van een Engels oorlogsschip Queen Elizabeth. Blokmodel en waterlijnmodel (alleen het gedeelte boven de waterlijn is gebouwd). Schaal onbekend. Rondhouten en tuigage: Het model is uitgerust met twee antennemasten. De voorste wordt gehouden door twee voorstagen op de voorsteven en door twee schuin naar achter gerichte balken. De achtermast wordt gehouden door een achterstag op de achtersteven en door twee zijstagen. Aan de voorkant van de achtermast is een liergiek bevestigd. Tussen de beide masten twee vierdradige antennes, die naar achteren schuin naar beneden lopen en daar worden afgetapt. Voorts aan de masten zalingen met vlag- en signaallijnen. Aan de voorste mast zijn twee zwarte kegelvormige seinen gehangen. Aan de achterste mast hangt aan stuurboord een groene bal en aan bakboord een rode zwaluwstaartvormige wimpel. De romp: het voorschip is scherp en steil. Het achterschip is rond. Omdat het een waterlijnmodel is kan van de vorm van de bodem niets beschreven worden. Het model van voor naar achter: Op de voorsteven een Britse vlag. Langs de randen van de dekken zijn van voor naar achter relings gemaakt. Uit het voorschip hangen twee ankers. In de boorden van het voorschip zijn twee rijen patrijspoorten geschilderd. Op het voordek twee bolders, een lichtkap en een dubbelloops kanon. Daarachter het voorste dekhuis. Op het lage deel daarvan een dubbelloops kanon. Op het hoge deel van het dekhuis zijn op drie niveau's open commandobruggen gebouwd. Uit de bovenste daarvan steekt de voormast. In de boorden van het schip zijn aan beide zijden, ter hoogte van het dekhuis, rijen van zes kanonnon gemaakt. Achter het voorste dekhuis twee schoorstenen. Aan weerszijden van de eerste schoorsteen hangen twee sloepen in davits. Schuin achter de tweede schoorsteen staan twee sloepen op het dek. Aan de voorkant van het tweede dekhuis staat de achtermast. Achter het tweede dekhuis een naar achter gericht dubbelloops kanon. Het achterdek is verlaagd. Aan weerszijden van het achterdek hangen twee sloepen in davit. Onder deze sloepen zijn in de boorden van het schip aan beide zijden twee achterwaarst geriht kanonnen gemaakt. Op het achterdek: een achterwaarts gericht dubbelloops kanon, twee luiken en een lichtkap. Op de buitenkant van het achterschip is de naam van het oorlogsschip geschilderd: 'QUEEN ELIZABETH'. Kleuren: De romp is grijs met geschilderde patrijspoorten (zwart) en witte biezen bij de lopen van de kanonnen die uit de boorden steken. De dekken zijn gelakt. de dekhuizen zijn grijs met opgeschilderde ramen en deuren. Ook de kanonnen, masten, schoorstenen, sloepen en lichtkappen op het dek zijn grijs geschilderd. Accessoires: Het model is geplaatst in een vitrine waarvan het glas is vastgezet met houten wartels. De opstaande wanden van de bodem en van de dekplaat zijn versierd met inlegwerk. De ronde standers tussen bodem en dekplaat zijn gecannelleerd. In het hout van de bodemplaat is geschilderd (zwart met goudkleurige slagschadus): 'H.M.S. QUEEN ELIZABETH'.
H.M.S. Queen Elizabeth was een slagschip van de Britse marine. Het model is er één van het schip in zijn oorspronkelijke uitvoering. Het model is vervaardigd door een Britse krijgsgevangene die in Leeuwarden tijdens de Eerste Wereldoorlog in een kamp gevangen zat. In Leeuwarden waren 600 Engelse zeelieden geïnterneerd. Ze waren gehuisvest in de zogenaamde Engelse huizen aan de Engelse straat en de Harlingerstraatweg. Ze waren bemanningsleden van de Engelse kruisers Aboukis, Cressy en Hoque die in de nacht van 22 op 23 september 1914 voor de Nederlandse kust werden getorpedeerd door een Duitse onderzeeër. De drenkelingen kwamen in Nederland aan wal. Omdat Nederland neutraal was werden de Engelsen geïnterneerd. Om de verveling te verdrijven zorgde Roelof Buisman voor afleiding. Buisman was van 1915 tot 1932 consul van Groot-Brittannië. Roelof Buisman (geboren Grou 19 juni 1874, overleden Leeuwarden 1963). Boterexporteur te Leeuwarden. Lid van de Kamer van Koophandel van 1936-1951 en voorzitter daarvan van 1938-1942 en van 1945-1951. Ook voorzitter van de V.V.V. Leeuwarden en van de Koninklijke Zeilvereniging Oostergoo te Grou.
literatuur:
- Sneeker Nieuwsblad: 15 december 1955.
Reacties