Datering
Maker Cornelis Pietersz Mooy

C.P. Mooy - Schilderij. Gezicht op een oorlogsschip voor Harlingen.

Schilderij. Paneel. Penschilderij of grisaille (ivoorkleurige ondergrond). Voorgrond: het over stuurboord zeilende oorlogsschip De Tijger. Achtergrond: beurtschepen voor de havenmond van Harlingen (walmolen, Westerkerk met zadeldaktoren).
Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt.
Het schilderij toont de volle zeilvoering van een oorlogsschip van rond 1650. Het grootzeil is opgedoekt om op deze ruime koers de fok wind te geven. Ook het grootmarszeil hangt los, zodat het voormarszeil meer wind krijgt en het schip goed op het roer ligt. Het schip is tamelijk breed, met name in het achterschip. De reden daarvan was dat het schip niet teveel moest inzinken. Er werd namelijk nogal wat ballast gebruikt als tegenwicht voor het zware geschut. Britse oorlogsschepen waren scherper. Omdat op het schilderij een zadeldaktoren is afgebeeld vroeg de kunsthandel het museum de havenplaats te identificeren. De Westerkerk van Harlingen werd in 1890 afgebroken en was toen voorzien van een koepeltorentje, maar twee gegraveerde gezichten op de stad uit ca. 1660 en 1664 geven het gebouw weer met een zadeldaktoren. Op de gravures is de winkelhaakvorm van het gebouw te zien en deze is op het schilderij ook te herkennen. Situering van de wallen, de molen, de poorten en havenhoofden wijzen bij vergelijking met oude stadsplattegronden ook duidelijk op Harlingen. Op de spiegel van het afgebeelde oorlogsschip is een tijger afgebeeld. Het oorlogsschip De Tijger behoorde tot de Admiraliteit van het Noorderkwartier. Het had 52 stukken geschut en een bemanning van 200 koppen. Het voer onder commando van kapitein Adriaan Teding van Berkhout. De schilder Cornelis Pieterszoon Mooy is geboren in Delfshaven tussen 1635 en 1645 en te Rotterdam overleden in 1693. Hij was in het vervaardigen van penschilderijen een navolger van Willem van de Velde de Oude en Simon de Vlieger.
literatuur: - Catalogus Oude Kunst- en Antiekbeurs Delft, p. 129. - Jaarboek Fries Scheepvaart Museum 1980, pp. 13-14. - Jeroen Giltay en Jan Kelch, Lof der Zeevaart, de Hollandse zeeschilders van de 17de eeuw (Rotterdam, 1996), pp.453-456 - H.P. ter Avest en J.J. Huizinga, Harlinger Stadsgezichten tot 1880 (Harlingen, 1999) pp. 18-19

Identificatie
Titel
C.P. Mooy - Schilderij. Gezicht op een oorlogsschip voor Harlingen.
Objectnummer
FSM-1980-205
Objecttype
  • Schilderijen
    Geschilderde voorstellingen op panelen of opgespannen doek, meestal van draagbaar formaat. Vooral te onderscheiden van 'muurschilderingen' en 'verluchtingen' in manuscripten.Geschilderde voorstellingen op panelen of opgespannen doek, meestal van draagbaar formaat. Vooral te onderscheiden van 'muurschilderingen' en 'verluchtingen' in manuscripten. (AAT-Ned)
  • Grisailles
    Een in verschillende tinten grijs of bruin getekende of geschilderde voorstelling. Veelal wordt de suggestie van reliëf in marmer gewekt, reeds in Pompeii. De schilder Jacob de Wit (1698-1754) bediende zich veel van deze techniek. Deze schilderingen als dessus de porte of als schoorsteenstuk worden dan ook witje of grauwtje genoemd. (Haslinhuis)
  • Zeegezichten
    Schilderij, schildering of paneel dat de zee, al dan niet gestoffeerd met schepen, tot hoofdonderwerp heeft.
Persistente URL
http://hdl.handle.net/21.12111/fsm-collect-1000016286
Over
Onderwerpen
  • Oorlogsschepen
    Een oorlogsschip, ook oorlogsbodem, wordt gebruikt voor de oorlogsvoering te water. (Wikipedia)A ship that is built and primarily intended for war.
  • Harlingen
Werk
Hoogte
64.0 cm
Diepte
6.0 cm
Lengte
81.0 cm
Museum
Fries Scheepvaart Museum
Vervaardiging
Maker
  1. Cornelis Pietersz Mooy
Datering
Materiaal
  • Hout
    Hout is een bouwmateriaal, afkomstig van boomstammen en -takken. Naast merg, spint en schors vormt het daarvan het voornaamste bestanddeel. Ten noorden van de Alpen is hout van oudsher het belangrijkste bouwmateriaal. Onderscheiden worden naaldhout van naaldbomen (dennen, grenen, vuren) en loofhout van loofbomen (eiken, beuken enz.). De stammen werden meestal in het groeigebied gekantrecht en per vlot of in een schip over water vervoerd. De houthandel en -nijverheid concentreerden zich in Nederland vooral in Dordrecht, Amsterdam, Deventer en later ook in de Zaanstreek. Voor regionaal gebruik concentreerde de houthandel zich ook in plaatsen als ’s-Hertogenbosch, Schoonhoven en Tiel. (Haslinghuis)
Aankoop & Licentie
Licentie
BY-SA

Trefwoorden