Datering
Maker Onbekend

Prijsstander uitgereikt bij het 115-jarig bestaan van de boeier Albatros.

Prijsstander. Metaalplaat in de vorm van een pompeblêd, geplaats op een houten blok. Op het blok een metalen plaatje met inscriptie '115 jaar Albatros'. Het pompeblêd is rood. Daarin een gegraveerde afbeelding van de boeier Albatros met zeilnummer 98 RC. Om de voorstelling het opschrift '1881 / 1996 / Albatros'. Op de achterzijde van het pompeblêd de inscriptie 'As oantinken oan'e Albatros-wedstriid op'e Heegermar op freed 2 augustus 1996'.
In mei 1996 was het 115 jaar geleden dat de boeier Albatros te water werd gelaten op de scheepswerf van Eeltje Holtrop van der Zee. Opdrachtgever in 1881 was J.J.A.H. Clignett te Amsterdam. De boeier was toen genoemd naar de dochter van de heer Clignett: Charlotte. Van 1887 tot 1898 was de boeier Charlotte eigendom van de heer De Leeuw te Zwolle, van 1898 tot 1911 van de Koninklijke Roei- en Zeilvereniging De Maas te Rotterdam. De boeier veranderde toen van naam: Albatros. Van 1911 tot 1914 was de Albatris in bezit van Th. Plet te Nijmegen en van 1914 tot 1966 van P. Bokma te Leeuwarden en vanaf 1966 is de boeier Albatros eigendom van Philips in Drachten (Stichting Vrienden van Skûtsje D'Halve Maen en Boeier Albatros). Douwe Sieswerda was in 1996 ruim 20 jaar beheerder van de boeier Albatros. In 1996 besloot hij daarmee te stoppen. Ter ere van Sieswerda en als herdenking van het 115-jarig jubileum van de boeier werd op 31 mei 1996 een zeiltocht georganiseerd waaraan de Albatros en het Statenjacht Friso aan deelnamen. Op 2 augustus 1996 werd voorafgaande aan de Regionale Friese Reünie van het Stamboek Ronde en Platbodemjachten in Heeg een wedstrijd voor boeiers georganiseerd, ter ere van de Albatros. Twaalf boeiers deden mee. De Albatros (schipper Jelle Cuperus) werd nr. één, tweede werd de Maartje (schipper P. Piersma) en derde was de boeier Sylnocht (schipper Henk Vochteloo). Alle deelnemers aan de wedstrijd kregen als herinnering het 'Pompeblêdsje'.
literatuur: - Ingekomen Stukken 10 oktober 1996. - H.G. van Slooten, Albatros (z.p., z.j.) - H.G. van Slooten 'Eeltje Holtrop van der Zee en zijn familie' in: Jaarboek Fries Scheepvaart Museum 1988, pp. 116-118.

Identificatie
Titel
Prijsstander uitgereikt bij het 115-jarig bestaan van de boeier Albatros.
Objectnummer
FSM-1996-164
Objecttype
  • Prijsstanders
  • Sportprijzen
Persistente URL
http://hdl.handle.net/21.12111/fsm-collect-1000015087
Over
Onderwerpen
  • Boeiers
    Een van de meest typische Nederlandse pleziervaartuigen dat in de loop van de 17de eeuw onder verschillende vormen in de vaart kwam. Het is algemeen gekenmerkt door zijn ronde vormen en zijn lengte-breedte verhouding van 3:1. Het jacht voert een zogenaamde boeiertuig ook bekend als bezaantuig met een grootzeil met gebogen gaffel en een boom, terwijl het stagfok op een botteloef wordt uitgehouden, de kluiver op een kluiverboom. De zijzwaarden waren breed en rond. Boeiers waren bij uitstek luxeschepen die dikwijls op fraaie wijze versierd waren met beeldhouw- en snijwerk. Zij zijn nog steeds in de vaart.A round-built inland vessel, which lent itself to many uses and was widely used, among other things, for private transportation, as a market vessel, vcoor church attendance, transportation, pleasure boating and the like) (MARDOC)One of the most typical Dutch pleasure craft that entered service under various forms during the 17th century. It is generally characterized by its round shapes and its length-width ratio of 3:1. The yacht carries a so-called buoy rig also known as mizzen rig with a mainsail with curved gaff and boom, while the staysail is held out on a bottlenose rudder, the jib on a jib boom. The swords were broad and rounded. Boeiers were pre-eminent luxury ships, often beautifully decorated with carving and carving. They are still sailing today.Een rondgebouwd binnenvaartuig, dat zich voor vele doeleinden leende en o.a. veel werd gebruikt voor particulier vervoer, als marktscheepje, vcoor kerkgang, vervoer, pleziervaart e.d.) (MARDOC)
Werk
Breedte
3.0 cm
Hoogte
10.5 cm
Lengte
7.3 cm
Museum
Fries Scheepvaart Museum
Vervaardiging
Maker
  1. Onbekend
Datering
Materiaal
  • Metaal
    Alle leden van een grote groep stoffen die meestal een kenmerkende glans vertonen. Het zijn goede geleiders van elektriciteit en warmte, ze zijn ondoorschijnend, kunnen smelten en zijn meestal pletbaar of kneedbaar. (Project Fotografie)Any of a large group of substances that typically show a characteristic luster, are good conductors of electricity and heat, are opaque, can be fused, and are usually malleable or ductile. (Project Fotografie)Een metaal is een materiaal dat in vaste vorm kristallijn is, ondoorzichtig, smeedbaar, pletbaar en een goede geleider van warmte en stroom. (Conservation Dictionary)
  • Hout
    Hout is een bouwmateriaal, afkomstig van boomstammen en -takken. Naast merg, spint en schors vormt het daarvan het voornaamste bestanddeel. Ten noorden van de Alpen is hout van oudsher het belangrijkste bouwmateriaal. Onderscheiden worden naaldhout van naaldbomen (dennen, grenen, vuren) en loofhout van loofbomen (eiken, beuken enz.). De stammen werden meestal in het groeigebied gekantrecht en per vlot of in een schip over water vervoerd. De houthandel en -nijverheid concentreerden zich in Nederland vooral in Dordrecht, Amsterdam, Deventer en later ook in de Zaanstreek. Voor regionaal gebruik concentreerde de houthandel zich ook in plaatsen als ’s-Hertogenbosch, Schoonhoven en Tiel. (Haslinghuis)
Aankoop & Licentie
Licentie
BY-SA