Datering
Maker Nicolaas Riegen
Nicolaas Riegen - Schilderij met voorstelling van een smak in woelig water.
Schilderij. Olieverf op doek. Zeegezicht met woelig water en dreigende lucht. Op de voorgrond een oever met daarop twee mannen. Een van hen staat half in het water aan een net te trekken. Bij de oever staat een baken: een ton op een staak. Op het tweede plan een smakschip, schuin van achter gezien met de zeilen (gaffelgrootzeil en gereefde fok) over stuurboord. Op het achterschip van de smak een rood-wit-blauwe vlag. Rechts op een achtergrond een ander zeilschip. Links op de achtergrond een silhouet van een dorp. Van de signatuur is een vaag restant leesbaar (rechtsonder). Het schilderij is ingelijst. Op de achterkant van de lijst is met krijt geschreven: 'RIEGEN'.
Het schilderij is afkomstig uit het kantoor van Houthandel Wed. W.J. Oppedijk te IJlst. In 1976 betrok de directie van de Houthandel een nieuw kantoor. Het oude kantoor aan de Zevenpelsen werd verlaten. De archieven werden afgestaan aan het Ryksargyf te Leeuwarden en de kantoorinventaris aan het Fries Scheepvaart Museum. De inventaris is van omstreeks 1860. Bij de verhuizing van 1976 werden een aantal objecten geschonken aan het Fries Scheepvaart Museum en in bruikleen afgestaan aan de houthandel ter plaatsing ervan in het nieuwe kantoor. Na diverse fusies met andere bedrijven is in 1998 de vestiging IJlst opgeheven en overgebracht naar Heerenveen. Toen zijn de in 1976 in bruikleen gegeven voorwerpen overgebracht naar het Fries Scheepvaart Museum. Nicolaas Riegen. Geboren te Amsterdam 31 mei 1827 en aldaar overleden op 27 november 1889. Woonde en werkte te AMsterdam. Autodidakt. Schilderde zeegezichten en enkele riviergezichten. Werd in 1872 lid van Arti et Amicitiae te AMsterdam. Had tentoonstellingen in Amsterdam, Den Haag, Leeuwarden (1853 en 1855) en Groningen (1854-1868). De schilderijen van Riegen in openbare collecties zijn gesigneerd 'N. Riegen f.' Het schilderij is gerestaureerd door Wil Werkhoven te Amsterdam.
literatuur:
- Jaarboek Fries Scheepvaart Museum 1975-1976, pp. 29-30
Reacties