Datering
Maker Nicolaas Baur

Nicolaas Baur - Schilderij. Gezicht op een linieschip op de rede van Harlingen.

Schilderij. Olieverf op paneel. Gezicht op de Harlinger rede met een linieschip met 86 stukken (op drie dekken en aan weerszijden van het roer). Voorts een sloep met 10 matrozen en een officier, een praam, een kofschip en twee smakschepen. Op de achtergrond is de toren van Zurich te zien en de tichelwerken van Harlingen.
Het schilderij werd gerestaureerd door Van Bohemen te Den Haag en in febr. 1986 wederom door D. Osinga te Leeuwarden. Het is niet na te gaan welk oorlogsschip het betreft. Nicolaas Baur. Geboren Harlingen 12 sept. 1767, gestorven 28 maart 1820. Leerling van zijn vader Hendricus Anthonius Bauer (Huckerwagen Duitsland). Schilderde aanvankelijk landschappen en stadsgezichten. Studeerde in Amsterdam en Brussel. Beroemd geworden door zijn zeegezichten.
Literatuur: - A. van der Berge-Dijkstra en H.P. ter Avest. Woelend water. Leven en werk van de zeeschilder Nicolaas Baur (1767-1820) (Harlingen, 1993). - Sneeker Nieuwsblad 3 juni 1965, Jaarboek FSM 1965. - Archief Vereniging Fries Scheepvaart Museum, correspondentie H. Halbertsma - A.M. Sustring, 10 okt. 1963. - Jaarboek Fries Scheepvaart Museum 1965, p. 18-22

Identificatie
Titel
Nicolaas Baur - Schilderij. Gezicht op een linieschip op de rede van Harlingen.
Objectnummer
FSM-G-158
Objecttype
  • Schilderijen
    Geschilderde voorstellingen op panelen of opgespannen doek, meestal van draagbaar formaat. Vooral te onderscheiden van 'muurschilderingen' en 'verluchtingen' in manuscripten.Geschilderde voorstellingen op panelen of opgespannen doek, meestal van draagbaar formaat. Vooral te onderscheiden van 'muurschilderingen' en 'verluchtingen' in manuscripten. (AAT-Ned)
  • Zeegezichten
    Schilderij, schildering of paneel dat de zee, al dan niet gestoffeerd met schepen, tot hoofdonderwerp heeft.
Persistente URL
http://hdl.handle.net/21.12111/fsm-collect-1000015614
Over
Onderwerpen
  • Linieschepen
  • Pramen
    Gestrekt plat binnenschip met vlakke bodem. dat vooral in de Nederlanden werd gebruikt. Varianten met eigen kenmerken zijn vaak naar de bouwplaats vernoemt (Hoogeveense praam, Drentsepraam enz.).Een gestrekt, plat binnenschip met vlakke bodem dat vanaf de middeleeuwen veel in Noord-Europa werd gebruikt. (AAT)Stretched flat-bottomed barge. which was mainly used in the Netherlands. Variants with their own characteristics were often named after the place of construction (Hoogeveen praam, Drentsepraam, etc.).
  • Harlingen
Werk
Breedte
cm
Hoogte
60.0 cm
Lengte
73.0 cm
Museum
Fries Scheepvaart Museum
Vervaardiging
Maker
  1. Nicolaas Baur
Datering
Materiaal
  • Hout
    Hout is een bouwmateriaal, afkomstig van boomstammen en -takken. Naast merg, spint en schors vormt het daarvan het voornaamste bestanddeel. Ten noorden van de Alpen is hout van oudsher het belangrijkste bouwmateriaal. Onderscheiden worden naaldhout van naaldbomen (dennen, grenen, vuren) en loofhout van loofbomen (eiken, beuken enz.). De stammen werden meestal in het groeigebied gekantrecht en per vlot of in een schip over water vervoerd. De houthandel en -nijverheid concentreerden zich in Nederland vooral in Dordrecht, Amsterdam, Deventer en later ook in de Zaanstreek. Voor regionaal gebruik concentreerde de houthandel zich ook in plaatsen als ’s-Hertogenbosch, Schoonhoven en Tiel. (Haslinghuis)
Aankoop & Licentie
Licentie
BY-SA

Trefwoorden