Datering
Maker Lodewijk Philip Munster

Lodewijk Philip Munster - schilderij van de hoedenwasserij, Kleinzand 29 te Sneek.

Schilderij. Olieverf op doek. Voorstelling van de hoedenmakerij en -wasserij van Toussaint Vlink te Sneek. Twee trapgevels, onder een luifel een stapel hoeden. Voor het huis een vrouw met kind. In de gracht een bootje met daarin mannen, die hoeden reinigen.
De op het schilderij afgebeelde hoedenmakerij en -wasserij was gevestigd aan het Kleinzand (tegenwoordig nr. 29) te Sneek. Dit schilderij is onterecht wel toegeschreven aan Binnert Jans Tinga. Uit de Gids voor Bezoekers van de Historische Tentoonstelling 1877 (nr. 38-96) blijkt wie de schilder is: 'De Hoedenmakerij van Vlink, op het Klein Zand te Sneek (huis met den luifel), geschilderd door Van Munster, omstreeks 1750'. Eigenaar in 1909 was het Gemeentebestuur van Sneek. Lodewijk Philip Munster. Geboren Saarbrücken 13 juni 1789, overleden Sneek 23 oktober 1826. Woonde van vóór 1822 in Sneek, huwde er in 1825. Was (kunst)schilder in Sneek. Het schilderij is in 1958 gerestaureerd door N. van Bohemen.
Literatuur: - Gids voor bezoekers van de historische tentoonstelling 1877, p. 38, nr. 96 - Sneeker Nieuwsblad 23 maart 1951, 27 nov. 1958

Identificatie
Titel
Lodewijk Philip Munster - schilderij van de hoedenwasserij, Kleinzand 29 te Sneek.
Objectnummer
FSM-G-034
Objecttype
  • Schilderijen
    Geschilderde voorstellingen op panelen of opgespannen doek, meestal van draagbaar formaat. Vooral te onderscheiden van 'muurschilderingen' en 'verluchtingen' in manuscripten.Geschilderde voorstellingen op panelen of opgespannen doek, meestal van draagbaar formaat. Vooral te onderscheiden van 'muurschilderingen' en 'verluchtingen' in manuscripten. (AAT-Ned)
  • Stadsgezichten
    Moderne benaming voor een conceptie die in de renaissance opkwam. Van invloed waren de perspectiefstudie uit die periode van b.v. Serlio, en tuinaanleg zoals van Bramante. In de barok wordt de stad gezien als een interieur, zodat de opbouw van straten, pleinen en wijken wordt waargenomen met betrekking tot verschillende elementen. Dat zijn de begrenzing, de afsluiting (straatwanden, bochtig of strak verloop, voorsprongen, overbouwing door luchtbruggen enz.) dan wel openingen (perspectieven, vergezichten). Men spreekt van een gesloten en een open stadsbeeld. Het eerste was vooral eigen aan de m.e. steden en werd in de renaissance met opzet vooral esthetisch gecultiveerd. Het open stadsbeeld is daarentegen uit op verre horizonten, zoals in de slotpleinen van Versailles en Karlsruhe en op het Place de la Concorde te Parijs. Sinds c. 1900 zijn in veel landen stedelijke verordeningen uitgevaardigd voor de bescherming van het stadsbeeld. De Nederlandse Monumentenwet van 1961 opende de mogelijkheid een stadsgezicht te beschermen. (Haslinghuis)Modern name for a conception that emerged in the Renaissance. Of influence were the perspective study of the period by e.g. Serlio, and landscaping such as by Bramante. In the Baroque, the city is seen as an interior, so the construction of streets, squares and neighborhoods is observed with respect to different elements. These are the boundaries, the closures (street walls, curved or tight course, forebodings, overbuilding by air bridges, etc.) or openings (perspectives, vistas). One speaks of a closed and an open cityscape. The first was mainly characteristic of m.e. cities and was deliberately cultivated in the Renaissance mainly aesthetically. The open cityscape, on the other hand, is out for distant horizons, as in the palace squares of Versailles and Karlsruhe and on the Place de la Concorde in Paris. Since c. 1900, urban ordinances have been enacted in many countries for the protection of the cityscape. The Dutch Monuments Act of 1961 opened the possibility of protecting a cityscape. (Haslinghuis)
Persistente URL
http://hdl.handle.net/21.12111/fsm-collect-1000010105
Over
Onderwerpen
  • Wasserijen
    Commerciële gelegenheden waar wordt gewassen en gestreken. (AAT-Ned)
  • Kleinzand
  • Sneek
Werk
Breedte
123.5 cm
Hoogte
140.0 cm
Lengte
cm
Museum
Fries Scheepvaart Museum
Vervaardiging
Maker
  1. Lodewijk Philip Munster
Datering
Materiaal
  • Olieverf
    Een verfstof waarin drogende olie als drager voor het pigment fungeert. (AAT-Ned)
Aankoop & Licentie
Licentie
BY-SA

Trefwoorden