Datering
Maker Ype Ulbes Staak

Ype Staak - schilderij met voorstelling van het Hooghuis te Sneek.

Schilderij. Olieverf op paneel. Voorstelling van het Hooghuis of Albadahuis aan de Wijde Burgstraat te Sneek. L-vormig gebouw, in de knik een kaptoren met ui-vormig dak. Gevels en toren versierd met zandstenen ornamenten, spekbanden, vazen, toogstenen, rosetten en jaartalstenen. In drie nissen staan beelden met daaronder de teksten 'STA (...)', 'S IO (...)' en 'NEPTU (...)' Bij de ingang van het huis twee kariatiden. Bij het toegangshek twee beelden van wapendragende leeuwen.
Het schilderij van het Albadahuis of Hooghuis aan de Wijde Burgstraat te Sneek is twee jaar na de afbraak van het gebouw geschilderd. Opvallend is dat de opschriften bij de beelden foutief zijn geplaatst (NEPTU bij een beeld van Sint Joris). Ype Ulbes Staak. Geboren Sneek 19 maart 1717 en daar ook overleden op 12 mei 1808. Staak had met zijn broer Jurjen (1720-1747) een glasschilders-atelier. Voorts was hij in Sneek bouwmeester (1759-1762, 1767-1770), schepen (1777-1780) en burgemeester (1782-1785, 1787-1790, 1792-1795).
literatuur: - P. Bakker, Gezicht op Leeuwarden (Amsterdam 2008) p. 275: stamboom van Ype Staak - S. ten Hoeve 'Nieuw licht op de bouwgeschiedenis van Epemastate in IJsbrechtum' in: Sneeker Nieuwsblad 18 mei 1989. - Gids van de Historische Tentoonstelling van 1877, nr. 121-111. - Hoeve, S. ten 'Geschilderde glazen in Friese kerken' in: Publicaties Stichting Alde Fryske Tsjerken I, pp. 121-144. - Sneek, beeld van een stad (Drachten, 1985) pp. 104-107 - Hoeve, S. ten 'Het geslacht Staak', in: Genealogysk Jierboekje 1972, pp. 54-60. - Sneeker Nieuwsblad 22 juli 1947, 16 sep. 1947, 2 feb. 1967.

Identificatie
Titel
Ype Staak - schilderij met voorstelling van het Hooghuis te Sneek.
Objectnummer
FSM-G-012
Objecttype
  • Schilderijen
    Geschilderde voorstellingen op panelen of opgespannen doek, meestal van draagbaar formaat. Vooral te onderscheiden van 'muurschilderingen' en 'verluchtingen' in manuscripten.Geschilderde voorstellingen op panelen of opgespannen doek, meestal van draagbaar formaat. Vooral te onderscheiden van 'muurschilderingen' en 'verluchtingen' in manuscripten. (AAT-Ned)
  • Stadsgezichten
    Moderne benaming voor een conceptie die in de renaissance opkwam. Van invloed waren de perspectiefstudie uit die periode van b.v. Serlio, en tuinaanleg zoals van Bramante. In de barok wordt de stad gezien als een interieur, zodat de opbouw van straten, pleinen en wijken wordt waargenomen met betrekking tot verschillende elementen. Dat zijn de begrenzing, de afsluiting (straatwanden, bochtig of strak verloop, voorsprongen, overbouwing door luchtbruggen enz.) dan wel openingen (perspectieven, vergezichten). Men spreekt van een gesloten en een open stadsbeeld. Het eerste was vooral eigen aan de m.e. steden en werd in de renaissance met opzet vooral esthetisch gecultiveerd. Het open stadsbeeld is daarentegen uit op verre horizonten, zoals in de slotpleinen van Versailles en Karlsruhe en op het Place de la Concorde te Parijs. Sinds c. 1900 zijn in veel landen stedelijke verordeningen uitgevaardigd voor de bescherming van het stadsbeeld. De Nederlandse Monumentenwet van 1961 opende de mogelijkheid een stadsgezicht te beschermen. (Haslinghuis)Modern name for a conception that emerged in the Renaissance. Of influence were the perspective study of the period by e.g. Serlio, and landscaping such as by Bramante. In the Baroque, the city is seen as an interior, so the construction of streets, squares and neighborhoods is observed with respect to different elements. These are the boundaries, the closures (street walls, curved or tight course, forebodings, overbuilding by air bridges, etc.) or openings (perspectives, vistas). One speaks of a closed and an open cityscape. The first was mainly characteristic of m.e. cities and was deliberately cultivated in the Renaissance mainly aesthetically. The open cityscape, on the other hand, is out for distant horizons, as in the palace squares of Versailles and Karlsruhe and on the Place de la Concorde in Paris. Since c. 1900, urban ordinances have been enacted in many countries for the protection of the cityscape. The Dutch Monuments Act of 1961 opened the possibility of protecting a cityscape. (Haslinghuis)
Persistente URL
http://hdl.handle.net/21.12111/fsm-collect-1000011722
Over
Onderwerpen
  • Wijde Burgstraat
  • Sneek
Werk
Breedte
23.5 cm
Hoogte
33.0 cm
Lengte
cm
Museum
Fries Scheepvaart Museum
Vervaardiging
Maker
  1. Ype Ulbes Staak
Datering
Materiaal
  • Olieverf
    Een verfstof waarin drogende olie als drager voor het pigment fungeert. (AAT-Ned)
Aankoop & Licentie
Licentie
BY-SA

Trefwoorden