Datering
Maker Klaas Smit
Scheepsmodel van de Hempenser melkboot.
Scheepsmodel van een melkboot. Op spanten gebouwd. Schaal niet bekend. Rondhouten en tuigage: geen De romp: Het voorschip is rond (steven en berghout) met een plat deel (boeisel en huid daar net onder). Het achterschip is rond en geveegd. De bodem is vlak. Het model van voor naar achter. Op het voorschip een korte metalen overkapping van boeisel tot boeisel. Daarop een bolder. Daarachter een lantaarnmast. Het dek is plat. Daarop 18 melkbussen in verschillende formaten. Op he achterschip de opbouw van de motor met daarop een schoorsteen. De schoorsteen is voorzien van handgrepen zodat deze verwijderd kan worden bij lage bruggen. Achter de machinekamer een houten stuurhut. In de voorwand van de stuurhut drie ramen, in de zijwanden één raam en in de achterwand de deur. Aan stuurboord is aan de stuurhut een scheepshoorn bevestigd. De stuurhut kan geheel verwijderd worden (nodig bij lage bruggen). Ook over het achterdek een korte metalen overkapping tussen de boeisels met daarop een bolder. Kleuren: de romp is groen, het onderwateschip is zwart. De binnenkanten van de boeisels en de opbouw zijn groen. De houten stuurhut is gelakt. Het dek is grijs. Accessoires: stander die met vilt is bekleed.
Melkboten zorgden voor het vervoer van melk in melkbussen van de boer naar de zuivelfabriek. Model stond de melkboot van Hempens, een zolderschuit met motorkont. Een dekschuit vervoert haar lading aan dek. Het ruim dient tot berging van de dekkleden, stuwhout en andere inventaris. Men gebruikt dekschuiten voor het vervoer van goederen in havens en vaarwaters waar geen stroom loopt en eb noch vloed gaat. Vooral in Amsterdam varen veel dekschuiten. De grachten en kaden zijn er zodanig ingericht dat de lading van dekschuiten zonder takels geladen en gelost kunnen worden.
literatuur:
- Jaarboek Fries Scheepvaart Museum 1988, p. 22
Reacties