Datering
Maker Dirk Antoon Teupken

Teupken, Dirk Antoon (toeschrijving) - scheepsportret van schoenerkof.

Gouache. Scheepsportret van de schoenerkof Koning Willem. Op het achterschip zijn twee naamborden te zien met daarop 'KONING' en '(...)EM'. Ingelijst en gevat achter glas. Op het glas in achterglasschildering (goud op zwart): ' 'Koning Willem' van Woudsend / Kapitein L.H. Singer - 1840'.
Dirk Antoon Teupken (of Töpke). Geboren te Amsterdam 10 maart 1801 en aldaar overleden 24 sept. 1845. Woonde en werkte te Amsterdam. Onderwijzer en tekenaar van zeilschepen. De lijst en het glas zijn in het museum bijgemaakt. De schoenerkof Koning Willem is in 1840 gebouwd te Woudsend en mat 195 ton. Van 1841 tot 1848 voer het schip voor A.H. en H.A. Tromp te Woudsend onder gezagvoerder L.H. Singer. Van 1850 tot 1852 was het schip eigendom van de Nederlandsche Kofschipreederij te Amsterdam onder gezagvoerder R.H. Lutje. De kof is wrak geslagen op Vlieland.
literatuur: - G. Groenhof, 'De N.V. Friesche Kofscheepsrederij (1839-1850)' Jaarboek Fries Scheepvaart Museum 1989, pp. 46-115. - Sneeker Nieuwsblad 19 aug. 1947, 25 mei 1951, 6 febr. 1961. - Horst Menzel, Smakken, Kuffen, Galioten, Drei fast vergessene Schiffstypen des 18. und 19. Jahrhunderts (Hamburg, 1997) - G.N. Bouma, Lijst van Nederlandse Koopvaardijschepen

Identificatie
Titel
Teupken, Dirk Antoon (toeschrijving) - scheepsportret van schoenerkof.
Objectnummer
FSM-G-022
Objecttype
  • Gouaches
    Schildering met dekkende waterverf op perkament of papier.
  • Scheepsportretten
    Getekende en/of geschilderde afbeelding van een schip; dergelijke 'kapiteinsprenten' (meestal een waterverftekening) werden vooral in de 19e eeuw dikwijls gemaakt op bestelling van kapiteins of reders.
Persistente URL
http://hdl.handle.net/21.12111/fsm-collect-1000014124
Over
Onderwerpen
  • Kofschepen
    18de, 19de eeuws scheepstype. Vrachtschip met ronde vormen en kromme voorstevenbalk. Gepiekt voor- en achterschip. Vrij smal vlak. 100-300 ton groot. De grote koffen waren kielschepen en hadden vaak geen zwaarden. Het waren tweemasters met een grote mast en bezaan. De grote mast was vaak zowel langsscheeps als (gedeeltelijk ook) dwarsscheeps getuigd. Ze werden voor de grote binnen- en voor de buitenvaart gebruikt. Vaak voorzien van roef en paviljoen. De kleinere van deze koffen hadden vaak een minder diepe kiel (slechts ca. 10 cm i.p.v. ca. 30 cm.) en beschikten wel over zwaarden. Ze waren soms, vooral in het voorschip minder gepiekt. (De Binnenvaart)Een kustvaarder die in de loop van de 18de tot in het midden van de 19de eeuw in de Nederlanden en Duitsland in de vaart was en de plaats innam van de fluit en de kat. (aatned.nl)
  • Woudsend
Werk
Breedte
cm
Hoogte
48.0 cm
Lengte
54.0 cm
Museum
Fries Scheepvaart Museum
Vervaardiging
Maker
  1. Dirk Antoon Teupken
Datering
Materiaal
  • Papier
    Verwijst in het algemeen naar alle typen vervilte vellen of weefsels die bestaan uit vezels, die uit in water gedompelde pulp zijn gevormd en gedroogd op een fijn schepraam. De vezels kunnen dierlijk zijn, zoals haar, zijde of wol, of mineraal, bijvoorbeeld asbest. Ook kunstvezels zijn een mogelijkheid. Het meeste papier wordt echter gemaakt van plantenvezels van bijvoorbeeld houtpulp, gras, katoen, linnen en stro. (Project Fotografie)Refers generally to all types of thin matted or felted sheets or webs of fiber formed and dried on a fine screen from a pulpy water suspension. The fibers may be animal, such as hair, silk or wool, or mineral, such as asbestos, or synthetic. However most paper is made from cellulosic plant fiber, such as from wood pulp, grass, cotton, linen, and straw.
Aankoop & Licentie
Licentie
BY-SA

Trefwoorden