Datering
Maker Dirk Antoon Teupken

Dirk Antoon Teupken - Scheepsportret van het kofschip Amsterdam.

Schilderij. Gouache. Scheepsportret van het kofschip Amsterdam. Het schip voert een vlag met nummer 224.
Dirk Antoon Teupken (of Töpke). Geboren te Amsterdam 10 maart 1801 en aldaar overleden 24 sept. 1845. Woonde en werkte te Amsterdam. Onderwijzer en tekenaar van zeilschepen. De vlag met het nr. is de vlag van het College Zeemanshoop te Amsterdam. Het nr. geeft aan dat het afgebeelde schip het kofschip Amsterdam is. Gezagvoerder was C. Abrahamsz. jr. De reders waren Boolen en Comp. te Amsterdam. De gouache is afkomstig uit het rederskantoor Meursing te Amsterdam. De familie Meursing, vroeger reders te Amsterdam en later koek- en bierfabrikanten te Amersfoort, verkocht de hele verzameling scheepsportretten aan antiquair Hol te Amersfoort. Door toedoen van H. Halbertsma werden ze gekocht door het Maritiem Museum Prins Hendrik te Rotterdam. Voor zijn bemiddeling ontving hij daarvan een scheepsportret van een Amsterdams bark en voor het Fries Scheepvaart Museum dit scheepsportret van de kof 'Amsterdam'.
literatuur: - Ingekomen stukken, brief H. Halbertsma aan S. ten Hoeve, 26 okt. 1993 - Jaarverslag Fries Scheepvaart Museum 1960, p. 9 - Horst Menzel, Smakken, Kuffen, Galioten, Drei fast vergessene Schiffstypen des 18. und 19. Jahrhunderts (Hamburg, 1997)

Identificatie
Titel
Dirk Antoon Teupken - Scheepsportret van het kofschip Amsterdam.
Objectnummer
FSM-G-117
Objecttype
  • Gouaches
    Schildering met dekkende waterverf op perkament of papier.
  • Scheepsportretten
    Getekende en/of geschilderde afbeelding van een schip; dergelijke 'kapiteinsprenten' (meestal een waterverftekening) werden vooral in de 19e eeuw dikwijls gemaakt op bestelling van kapiteins of reders.
Persistente URL
http://hdl.handle.net/21.12111/fsm-collect-1000014594
Over
Onderwerpen
  • Kofschepen
    18de, 19de eeuws scheepstype. Vrachtschip met ronde vormen en kromme voorstevenbalk. Gepiekt voor- en achterschip. Vrij smal vlak. 100-300 ton groot. De grote koffen waren kielschepen en hadden vaak geen zwaarden. Het waren tweemasters met een grote mast en bezaan. De grote mast was vaak zowel langsscheeps als (gedeeltelijk ook) dwarsscheeps getuigd. Ze werden voor de grote binnen- en voor de buitenvaart gebruikt. Vaak voorzien van roef en paviljoen. De kleinere van deze koffen hadden vaak een minder diepe kiel (slechts ca. 10 cm i.p.v. ca. 30 cm.) en beschikten wel over zwaarden. Ze waren soms, vooral in het voorschip minder gepiekt. (De Binnenvaart)Een kustvaarder die in de loop van de 18de tot in het midden van de 19de eeuw in de Nederlanden en Duitsland in de vaart was en de plaats innam van de fluit en de kat. (aatned.nl)
Werk
Breedte
81.5 cm
Hoogte
63.5 cm
Lengte
cm
Museum
Fries Scheepvaart Museum
Vervaardiging
Maker
  1. Dirk Antoon Teupken
Datering
Materiaal
  • Papier
    Verwijst in het algemeen naar alle typen vervilte vellen of weefsels die bestaan uit vezels, die uit in water gedompelde pulp zijn gevormd en gedroogd op een fijn schepraam. De vezels kunnen dierlijk zijn, zoals haar, zijde of wol, of mineraal, bijvoorbeeld asbest. Ook kunstvezels zijn een mogelijkheid. Het meeste papier wordt echter gemaakt van plantenvezels van bijvoorbeeld houtpulp, gras, katoen, linnen en stro. (Project Fotografie)Refers generally to all types of thin matted or felted sheets or webs of fiber formed and dried on a fine screen from a pulpy water suspension. The fibers may be animal, such as hair, silk or wool, or mineral, such as asbestos, or synthetic. However most paper is made from cellulosic plant fiber, such as from wood pulp, grass, cotton, linen, and straw.
Aankoop & Licentie
Licentie
BY-SA

Trefwoorden